ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΤΑΝΑΓΡΑΣ ( 114 ΠΤΕΡΥΓΑ ΜΑΧΗΣ ).
Η ιστορία της Τανάγρας και γενικότερα της ευρύτερης περιοχής αρχίζει από αρχαιοτάτων χρόνων , τους μυθικούς όταν ο ποτάμιος Θεός της Βοιωτίας Ασωπός , γιός του Ωκεανού , από τον γάμο του με την Μετώπη , κόρη του Δάδωνα , απέκτησε κόρες πολλές . Την Θήβη , την Πλάταια , την Εύβοια , την Νεμέα , την Αίγινα
( που άρπαξε ο Ζεύς ) και την Τανάγρα .
Ο άνδρας της Τανάγρας , ο Ποίμανδρος , ίδρυσε για χάρη της , κοντά στον πατέρα της ( Βόρεια όχθη του Ασωπού ) μια πόλη και προς τιμή της την ονόμασε Τανάγρα ,
ή Ταναγραία .
Η Τανάγρα ήκμασε , όπως είδαμε , από τους Μυκηναϊκούς έως και κατά τους Ρωμαϊκούς χρόνους , ήταν το επίκεντρο της Ταναγραϊκής , που περιλάμβανε τον Ελεώνα , Άρμα , Μηκαλησσό , Φαρές και άλλες σήμερα θαμμένες πόλεις . Ήταν δε, μέλος της συμμαχίας του λεγόμενου Βοιωτικού κοινού .
Τα αποσπάσματα ποιημάτων – που σώζονται σήμερα σε Αιγυπτιακούς Πάπυρους – της Λυρικής Ταναγραίας Ποιήτριας Κόριννας ( σύγχρονης του άλλου Βοιωτού Λυρικού ποιητή Πινδάρου ) μαζί με πολλά άλλα αρχαιολογικά ευρήματα της περιοχής , που προαναφέρθηκε , μαρτυρούν την πρόοδο της πόλης στα γράμματα και τις τέχνες .
Στο χώρο , όπου σήμερα βρίσκεται το αεροδρόμιο της Τανάγρας και οι εγκαταστάσεις του είναι θαμμένες νεκροπόλεις . Θα ήταν δυνατό να μιλήσουμε για μια συμβολική σχέση του αεροδρομίου με τον χώρο , καθότι οι ιπτάμενες συσκευές , αναφέρονταν στην λατρεία των Θεών , οι οποίοι επισκέπτονταν συχνά την περιοχή με τις συσκευές αυτές . Η Αθηνά , ο Απόλλων , ο Διόνυσος και άλλοι Θεοί συνήθιζαν να μετακινούνται με τον Ιπτάμενο Τρίποδα . Ο Τριπτόλεμος , ο Ιάσων , ο Περσέας , ο Ηρακλής και άλλοι ημίθεοι ήρωες ταξίδευαν με το Ιπτάμενο Βέλος .
Ο Κάδμος έσπειρε και φύτρωσαν Δόντια Δράκοντος που ενεργούσαν λέει στην βαρύτητα , την οποία πότε την μίκραιναν και πότε την αποκαθιστούσαν επιτυγχάνοντας έτσι ομαλή προσγείωση – απογείωση των ιπτάμενων συσκευών .
Σε αυτή λοιπόν την περιοχή ….σε αυτόν τον χώρο , πάνω στα ιερά των μυθικών Ελλήνων, εκεί που πριν χιλιάδες χρόνια οι μυθικοί Θεοί και ημίθεοι προσγείωναν τις αινιγματικές συσκευές τους , λειτουργεί σήμερα το Αεροδρόμιο Τανάγρας , που η ιστορία του αρχίζει σχεδόν ταυτόχρονα με την ίδρυση του Υπουργείου Αεροπορίας , δηλαδή της Πολεμικής Αεροπορίας ( ως αεροπορικό όπλο ) , το έτος 1930 .
Η ιστορία λοιπόν του αεροδρομίου της Τανάγρας (114 ΠΤΕΡΥΓΑ ΜΑΧΗΣ ) , ως μονάδα της Πολεμικής Αεροπορίας αρχίζει το έτος 1930 , ταυτόχρονα όπως αναφέραμε με την ίδρυση του υπουργείου Αεροπορίας . Για την ιστορία θα τονίσουμε ότι παλαιότερα αεροδρόμια από το αεροδρόμιο της Τανάγρας θεωρούνται τα αεροδρόμια της Δεκέλειας (Τατοίου ) στην Αθήνα , της Λάρισας , και του Σέδες στην Θεσσαλονίκη . Την εποχή εκείνη , οι υπεύθυνοί της , σε εμβρυακή κατάσταση ευρισκομένης – Αεροπορίας μας αποφάσισαν να κατασκευάσουν ένα μικρό χωμάτινο διάδρομο προσγείωσης / απογείωσης , που θα χρησίμευε ως εναλλακτικό
( βοηθητικό) αεροδρόμιο αυτού της Δεκέλειας , στην θέση των εκτεταμένων αμπελώνων της Τανάγρας , και μάλιστα πλησίον της θέσεως που ευρίσκεται ο σημερινός σιδηροδρομικός σταθμός Τανάγρας . Έτσι λοιπόν αρχίζει να αλλάζει ο χώρος με την βοήθεια των εργατών , των μηχανημάτων , με την σκαπάνη , το ζεμπίλι , το κάρο , το υποζύγιο .Οι εργασίες προχωρούσαν με ικανοποιητικούς ρυθμούς και λίγο πριν από την έναρξη του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου τα βασικά έργα , δηλαδή ο χωμάτινος διάδρομος , οι υποτυπώδεις χώροι για την διαμονή του προσωπικού και ένα υπόστεγο για την συντήρηση των αεροσκαφών , είχαν ολοκληρωθεί .
Η έκταση του βοηθητικού αεροδρομίου που δημιουργήθηκε κοντά στο σιδηροδρομικό σταθμό Τανάγρας ήταν περίπου 320 στρέμματα .
Όταν ξέσπασε ο Έλληνοϊταλικός πόλεμος στις 28 Οκτωβρίου 1940, στο αεροδρόμιο της Τανάγρας μεταστάθμευσαν έξι με επτά αεροπλάνα τύπου BREGUET 19 , στρατιωτικής συνεργασίας , που αποτέλεσαν και την πρώτη δύναμη του σε πτητικά μέσα . Τα αεροπλάνα αυτά παρέμειναν στο αεροδρόμιο της Τανάγρας μέχρι τον Απρίλιο του έτους 1941 , που η χώρα μας καταλήφθηκε από τις Γερμανικές δυνάμεις, και η Γερμανική αεροπορία μαζί με ότι άλλο κατέστρεψε , βομβαρδίζοντας κατέστρεψε , και το υποτυπώδες αεροδρόμιο της Τανάγρας .
Η αναφορά για την κατάσταση των Ελληνικών αεροδρομίων την 1η Ιανουαρίου 1941 , και μάλιστα για το αεροδρόμιο της Τανάγρας ήταν η εξής .
Αεροδρόμιο Τανάγρας . Κατηγορία . L . G .
Διαστάσεις . Τουλάχιστον 850 Χ 850 yds .
Ικανότητα επιχειρησιακής εξυπηρέτησης . 1 Μοίρα Διώξεως
Έργα . Επέκταση .
Από τις πληροφορίες των μεγαλυτέρων κατοίκων του χωριού , μάθαμε ότι οι Γερμανοί κτύπησαν το αεροδρόμιο τον Απρίλιο του 1941 και μάλιστα την Κυριακή του Πάσχα , κάνοντας επίθεση με τα βομβαρδιστικά τους αεροπλάνα ερχόμενοι από την μεριά του Ευβοϊκού κόλπου . Την ημέρα αυτή εκτός του ότι κατέστρεψαν το αεροδρόμιο ταυτόχρονα έκαψαν και τα 3 ή 4 αεροπλάνα που υπήρχαν στο αεροδρόμιο . Επίσης έριξαν και μέσα στα σπίτια του χωριού Τανάγρα .
Ακόμη τα αεροπλάνα έκαναν βυθίσεις προς το αεροδρόμιο και από το βουνό Σωρός , αλλά και από άλλες κατευθύνσεις .
Η αντιαεροπορική άμυνα του αεροδρομίου λειτούργησε σωστά με τα δύο αντιαεροπορικά που υπήρχαν και μάλιστα ο ένας χειριστής του αντιαεροπορικού που οι κάτοικοι του χωριού τον γνώριζαν και το όνομά του ήταν Τσόγκας . Κτύπησε ένα από τα αεροπλάνα των Γερμανών , που έπεσε μέσα στον χώρο του αεροδρομίου .
Ο χειριστής του Γερμανικού αεροσκάφους σκοτώθηκε και οι φιλόξενοι και ευαίσθητοι κάτοικοι του χωριού Τανάγρα , πήραν τον νεκρό χειριστή και τον έθαψαν στο νεκροταφείο του χωριού .
Μετά από λίγες ημέρες οι Γερμανοί ήρθαν , ξέθαψαν και πήραν τον νεκρό χειριστή τους , όπου τον πήγαν στην Γερμανία .
1 ή 2 ημέρες μετά την επίθεση των Γερμανών που έγινε την ημέρα του Πάσχα , τα Γερμανικά αεροπλάνα έκαναν πάλι επίθεση στο αεροδρόμιο της Τανάγρας , που εκεί τους περίμενε πάλι ο πολυβολητής του αντιαεροπορικού Τσόγκας , κάνοντας πάλι το θαύμα του , ρίχνοντας πάλι ένα Γερμανικό αεροπλάνο , που πήρε φωτιά και έπεσε πίσω από το χωριό Τανάγρα , στο κάμπο της Ασωπίας .
Τα σχέδια των Γερμανών όμως για την κατάληψη της Κρήτης , αλλά και η γενικότερη πορεία των επιχειρήσεων τους στο μέτωπο της βορείου Αφρικής, κατέστησε επιτακτική την ανάγκη για χρήση κάθε διαθέσιμου πεδίου απογειώσεων , και προσγειώσεων στη ευρύτερη περιοχή της νότιας Ελλάδας . Στα πλαίσια αυτά άρχισαν αμέσως εργασίες για την επέκταση όλων των εγκαταστάσεων και μάλιστα και του συγκεκριμένου αεροδρομίου Τανάγρας , ώστε να πληροί τις προδιαγραφές για τις επιχειρήσεις της LUFΤWAFFE
Έτσι λοιπόν , άρχισε ξανά , η κατασκευή του καινούργιου αεροδρομίου αναθέτοντας την κατασκευή , σε εργολάβους , παίρνοντας αγγαρεία , κατοίκους από το χωριό Τανάγρα , μεταφέροντας υλικά με τα αμάξια και τα κάρα , με ζεμπίλια φτυάρια και κασμάδες . Κατασκευάστηκαν χωμάτινοι διάδρομοι , βοηθητικοί χώροι , μεγαλύτερα και περισσότερα υπόστεγα συντήρησης αεροσκαφών . Σε ελάχιστο χρόνο και χάρη στην Γερμανική μεθοδικότητα , το αεροδρόμιο της Τανάγρας ήταν έτοιμο , με την νέα του λέον μορφή για την επιχείρηση Ερμής, (κατάληψη της Κρήτης ) και στην συνέχεια για την μεταφορά ενισχύσεων και εφοδίων στην βόρεια Αφρική . Από το αεροδρόμιο επιχειρούσαν κυρίως τα πασίγνωστα τρικινητήρια μεταφορικά αεροσκάφη JUNKERS - JU 52 , όπως και τα μεταφορικά ανεμόπτερα DFS-230.
Η ιστορία της Τανάγρας και γενικότερα της ευρύτερης περιοχής αρχίζει από αρχαιοτάτων χρόνων , τους μυθικούς όταν ο ποτάμιος Θεός της Βοιωτίας Ασωπός , γιός του Ωκεανού , από τον γάμο του με την Μετώπη , κόρη του Δάδωνα , απέκτησε κόρες πολλές . Την Θήβη , την Πλάταια , την Εύβοια , την Νεμέα , την Αίγινα
( που άρπαξε ο Ζεύς ) και την Τανάγρα .
Ο άνδρας της Τανάγρας , ο Ποίμανδρος , ίδρυσε για χάρη της , κοντά στον πατέρα της ( Βόρεια όχθη του Ασωπού ) μια πόλη και προς τιμή της την ονόμασε Τανάγρα ,
ή Ταναγραία .
Η Τανάγρα ήκμασε , όπως είδαμε , από τους Μυκηναϊκούς έως και κατά τους Ρωμαϊκούς χρόνους , ήταν το επίκεντρο της Ταναγραϊκής , που περιλάμβανε τον Ελεώνα , Άρμα , Μηκαλησσό , Φαρές και άλλες σήμερα θαμμένες πόλεις . Ήταν δε, μέλος της συμμαχίας του λεγόμενου Βοιωτικού κοινού .
Τα αποσπάσματα ποιημάτων – που σώζονται σήμερα σε Αιγυπτιακούς Πάπυρους – της Λυρικής Ταναγραίας Ποιήτριας Κόριννας ( σύγχρονης του άλλου Βοιωτού Λυρικού ποιητή Πινδάρου ) μαζί με πολλά άλλα αρχαιολογικά ευρήματα της περιοχής , που προαναφέρθηκε , μαρτυρούν την πρόοδο της πόλης στα γράμματα και τις τέχνες .
Στο χώρο , όπου σήμερα βρίσκεται το αεροδρόμιο της Τανάγρας και οι εγκαταστάσεις του είναι θαμμένες νεκροπόλεις . Θα ήταν δυνατό να μιλήσουμε για μια συμβολική σχέση του αεροδρομίου με τον χώρο , καθότι οι ιπτάμενες συσκευές , αναφέρονταν στην λατρεία των Θεών , οι οποίοι επισκέπτονταν συχνά την περιοχή με τις συσκευές αυτές . Η Αθηνά , ο Απόλλων , ο Διόνυσος και άλλοι Θεοί συνήθιζαν να μετακινούνται με τον Ιπτάμενο Τρίποδα . Ο Τριπτόλεμος , ο Ιάσων , ο Περσέας , ο Ηρακλής και άλλοι ημίθεοι ήρωες ταξίδευαν με το Ιπτάμενο Βέλος .
Ο Κάδμος έσπειρε και φύτρωσαν Δόντια Δράκοντος που ενεργούσαν λέει στην βαρύτητα , την οποία πότε την μίκραιναν και πότε την αποκαθιστούσαν επιτυγχάνοντας έτσι ομαλή προσγείωση – απογείωση των ιπτάμενων συσκευών .
Σε αυτή λοιπόν την περιοχή ….σε αυτόν τον χώρο , πάνω στα ιερά των μυθικών Ελλήνων, εκεί που πριν χιλιάδες χρόνια οι μυθικοί Θεοί και ημίθεοι προσγείωναν τις αινιγματικές συσκευές τους , λειτουργεί σήμερα το Αεροδρόμιο Τανάγρας , που η ιστορία του αρχίζει σχεδόν ταυτόχρονα με την ίδρυση του Υπουργείου Αεροπορίας , δηλαδή της Πολεμικής Αεροπορίας ( ως αεροπορικό όπλο ) , το έτος 1930 .
Η ιστορία λοιπόν του αεροδρομίου της Τανάγρας (114 ΠΤΕΡΥΓΑ ΜΑΧΗΣ ) , ως μονάδα της Πολεμικής Αεροπορίας αρχίζει το έτος 1930 , ταυτόχρονα όπως αναφέραμε με την ίδρυση του υπουργείου Αεροπορίας . Για την ιστορία θα τονίσουμε ότι παλαιότερα αεροδρόμια από το αεροδρόμιο της Τανάγρας θεωρούνται τα αεροδρόμια της Δεκέλειας (Τατοίου ) στην Αθήνα , της Λάρισας , και του Σέδες στην Θεσσαλονίκη . Την εποχή εκείνη , οι υπεύθυνοί της , σε εμβρυακή κατάσταση ευρισκομένης – Αεροπορίας μας αποφάσισαν να κατασκευάσουν ένα μικρό χωμάτινο διάδρομο προσγείωσης / απογείωσης , που θα χρησίμευε ως εναλλακτικό
( βοηθητικό) αεροδρόμιο αυτού της Δεκέλειας , στην θέση των εκτεταμένων αμπελώνων της Τανάγρας , και μάλιστα πλησίον της θέσεως που ευρίσκεται ο σημερινός σιδηροδρομικός σταθμός Τανάγρας . Έτσι λοιπόν αρχίζει να αλλάζει ο χώρος με την βοήθεια των εργατών , των μηχανημάτων , με την σκαπάνη , το ζεμπίλι , το κάρο , το υποζύγιο .Οι εργασίες προχωρούσαν με ικανοποιητικούς ρυθμούς και λίγο πριν από την έναρξη του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου τα βασικά έργα , δηλαδή ο χωμάτινος διάδρομος , οι υποτυπώδεις χώροι για την διαμονή του προσωπικού και ένα υπόστεγο για την συντήρηση των αεροσκαφών , είχαν ολοκληρωθεί .
Η έκταση του βοηθητικού αεροδρομίου που δημιουργήθηκε κοντά στο σιδηροδρομικό σταθμό Τανάγρας ήταν περίπου 320 στρέμματα .
Όταν ξέσπασε ο Έλληνοϊταλικός πόλεμος στις 28 Οκτωβρίου 1940, στο αεροδρόμιο της Τανάγρας μεταστάθμευσαν έξι με επτά αεροπλάνα τύπου BREGUET 19 , στρατιωτικής συνεργασίας , που αποτέλεσαν και την πρώτη δύναμη του σε πτητικά μέσα . Τα αεροπλάνα αυτά παρέμειναν στο αεροδρόμιο της Τανάγρας μέχρι τον Απρίλιο του έτους 1941 , που η χώρα μας καταλήφθηκε από τις Γερμανικές δυνάμεις, και η Γερμανική αεροπορία μαζί με ότι άλλο κατέστρεψε , βομβαρδίζοντας κατέστρεψε , και το υποτυπώδες αεροδρόμιο της Τανάγρας .
Η αναφορά για την κατάσταση των Ελληνικών αεροδρομίων την 1η Ιανουαρίου 1941 , και μάλιστα για το αεροδρόμιο της Τανάγρας ήταν η εξής .
Αεροδρόμιο Τανάγρας . Κατηγορία . L . G .
Διαστάσεις . Τουλάχιστον 850 Χ 850 yds .
Ικανότητα επιχειρησιακής εξυπηρέτησης . 1 Μοίρα Διώξεως
Έργα . Επέκταση .
Από τις πληροφορίες των μεγαλυτέρων κατοίκων του χωριού , μάθαμε ότι οι Γερμανοί κτύπησαν το αεροδρόμιο τον Απρίλιο του 1941 και μάλιστα την Κυριακή του Πάσχα , κάνοντας επίθεση με τα βομβαρδιστικά τους αεροπλάνα ερχόμενοι από την μεριά του Ευβοϊκού κόλπου . Την ημέρα αυτή εκτός του ότι κατέστρεψαν το αεροδρόμιο ταυτόχρονα έκαψαν και τα 3 ή 4 αεροπλάνα που υπήρχαν στο αεροδρόμιο . Επίσης έριξαν και μέσα στα σπίτια του χωριού Τανάγρα .
Ακόμη τα αεροπλάνα έκαναν βυθίσεις προς το αεροδρόμιο και από το βουνό Σωρός , αλλά και από άλλες κατευθύνσεις .
Η αντιαεροπορική άμυνα του αεροδρομίου λειτούργησε σωστά με τα δύο αντιαεροπορικά που υπήρχαν και μάλιστα ο ένας χειριστής του αντιαεροπορικού που οι κάτοικοι του χωριού τον γνώριζαν και το όνομά του ήταν Τσόγκας . Κτύπησε ένα από τα αεροπλάνα των Γερμανών , που έπεσε μέσα στον χώρο του αεροδρομίου .
Ο χειριστής του Γερμανικού αεροσκάφους σκοτώθηκε και οι φιλόξενοι και ευαίσθητοι κάτοικοι του χωριού Τανάγρα , πήραν τον νεκρό χειριστή και τον έθαψαν στο νεκροταφείο του χωριού .
Μετά από λίγες ημέρες οι Γερμανοί ήρθαν , ξέθαψαν και πήραν τον νεκρό χειριστή τους , όπου τον πήγαν στην Γερμανία .
1 ή 2 ημέρες μετά την επίθεση των Γερμανών που έγινε την ημέρα του Πάσχα , τα Γερμανικά αεροπλάνα έκαναν πάλι επίθεση στο αεροδρόμιο της Τανάγρας , που εκεί τους περίμενε πάλι ο πολυβολητής του αντιαεροπορικού Τσόγκας , κάνοντας πάλι το θαύμα του , ρίχνοντας πάλι ένα Γερμανικό αεροπλάνο , που πήρε φωτιά και έπεσε πίσω από το χωριό Τανάγρα , στο κάμπο της Ασωπίας .
Τα σχέδια των Γερμανών όμως για την κατάληψη της Κρήτης , αλλά και η γενικότερη πορεία των επιχειρήσεων τους στο μέτωπο της βορείου Αφρικής, κατέστησε επιτακτική την ανάγκη για χρήση κάθε διαθέσιμου πεδίου απογειώσεων , και προσγειώσεων στη ευρύτερη περιοχή της νότιας Ελλάδας . Στα πλαίσια αυτά άρχισαν αμέσως εργασίες για την επέκταση όλων των εγκαταστάσεων και μάλιστα και του συγκεκριμένου αεροδρομίου Τανάγρας , ώστε να πληροί τις προδιαγραφές για τις επιχειρήσεις της LUFΤWAFFE
Έτσι λοιπόν , άρχισε ξανά , η κατασκευή του καινούργιου αεροδρομίου αναθέτοντας την κατασκευή , σε εργολάβους , παίρνοντας αγγαρεία , κατοίκους από το χωριό Τανάγρα , μεταφέροντας υλικά με τα αμάξια και τα κάρα , με ζεμπίλια φτυάρια και κασμάδες . Κατασκευάστηκαν χωμάτινοι διάδρομοι , βοηθητικοί χώροι , μεγαλύτερα και περισσότερα υπόστεγα συντήρησης αεροσκαφών . Σε ελάχιστο χρόνο και χάρη στην Γερμανική μεθοδικότητα , το αεροδρόμιο της Τανάγρας ήταν έτοιμο , με την νέα του λέον μορφή για την επιχείρηση Ερμής, (κατάληψη της Κρήτης ) και στην συνέχεια για την μεταφορά ενισχύσεων και εφοδίων στην βόρεια Αφρική . Από το αεροδρόμιο επιχειρούσαν κυρίως τα πασίγνωστα τρικινητήρια μεταφορικά αεροσκάφη JUNKERS - JU 52 , όπως και τα μεταφορικά ανεμόπτερα DFS-230.
-------------------------------------------------
Εμείς να τονίσουμε για την ιστορία και φυσικά από πληροφορίες των κατοίκων ότι οι διοικούντες Γερμανοί ,το Γερμανικό πλέον αεροδρόμιο , είχαν επιλέξει το χωριό Τανάγρα , και είχαν μεταφέρει τα πυρομαχικά , που οι αντάρτες τα ανατίναξαν πραγματοποιώντας την μάχη της Τανάγρας , το βράδυ της Ογδόης και ξημερώνοντας 9 Σεπτεμβρίου του έτους 1944.Είχαν τους γιατρούς και τα ιατρεία τους , οι οποίοι εξυπηρετούσαν σε δύσκολες καταστάσεις και τους κατοίκους του χωριού όταν ήσαν άρρωστοι .Είχαν τις κινητές μονάδες επισκευών αυτοκινήτων και αεροσκαφών .Είχαν γεννήτριες και φώτιζαν τους χώρους τους , αλλά ταυτόχρονα είχαν τοποθετήσει καλώδια στα δένδρα και στα φουγάρα επειδή δεν υπήρχαν στύλοι και μετέφεραν το ρεύμα από τις γεννήτριες για να φωτίσουν τα σπίτια που έμεναν , αλλά και που έμεναν και οι κάτοικοι του χωριού .Είχαν τα μαγειρεία .Είχαν επιτάξει πολλά σπίτια και κοιμόντουσαν , αεροπόροι και τεχνικοί .Διασκέδαζαν με πολλούς τρόπους , και είχαν δημιουργήσει και σινεμά , βλέποντας διάφορες ταινίες μαζί με την νεολαία και τους κατοίκους της Τανάγρας .Μέσα στο χώρο του αεροδρομίου και κοντά στην γέφυρα του ΒΑΘΡΑΚΑ είχαν το νεκροταφείο τους .Για πολλούς λόγους είχαν πεθάνει ορισμένα άτομα , και τους είχαν θάψει στο χώρο αυτό . Όπως μας ανέφερε ο κάτοικος από το χωριό Τανάγρα , Κωνσταντίνος Βούλγαρης του Ιωάννου , είχε πάει στο νεκροταφείο και είχε μετρήσει επτά(7) σταυρούς .Τον , με την αποχώρηση των Γερμανικών δυνάμεων από την χώρα μας , το αεροδρόμιο της Τανάγρας περιήλθε στην , που ανασυγκροτήθηκε στην Μέση Ανατολή και μετά την απελευθέρωση της χώρας μας επέστρεψε στο πάτριο έδαφος .Κατά την διάρκεια των πολεμικών επιχειρήσεων της περιόδου του το αεροδρόμιο της Τανάγρας ήταν ουσιαστικά ανενεργό, καθώς το κύριο βάρος των επιχειρήσεων ήταν στην βόρεια Ελλάδα , από τα αεροδρόμια της οποίας επιχειρούσαν τα αεροσκάφη της Ε.Β.Α . προς υποστήριξη των επιγείων δυνάμεων του Ελληνικού Στρατού.Η νέα εποχή για το αεροδρόμιο της Τανάγρας άρχισε το έτος . Λίγο πιο πριν η χώρα μας , όπως και η Τουρκία , είχε ενταχθεί ως πλήρες μέλος στο ΝΑΤΟ και ο λεγόμενος ψυχρός πόλεμος μεταξύ των δύο υπερδυνάμεων (Αμερικής και Ρωσίας ), αλλά και των υπό αυτών συμμαχιών βρισκόταν σε εξέλιξη .Σε αυτό το πολιτικό πλαίσιο αποφασίστηκε η ριζική αναβάθμιση του αεροδρομίου της Τανάγρας , σύμφωνα με τις προδιαγραφές του ΝΑΤΟ .Βασική του αποστολή ήταν η από αέρος κάλυψη και προστασία της Ελληνικής πρωτεύουσας , έναντι πιθανής αεροπορικής επίθεσης από δυνάμεις του Συμφώνου της Βαρσοβίας . Οι εργασίες της αναβάθμισης του αεροδρομίου άρχισαν το Μάρτιο του έτους 1954 και ολοκληρώθηκαν τον Οκτώβριο του 1956 .Τον Αύγουστο του 1956 η 114 Πτέρυγα Μάχης συγκροτήθηκε επίσημα , έπειτα από σχετική διαταγή του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας , και υπαγόταν απευθείας στο 280 Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας που ευρισκόταν στην Λάρισα . , και λίγες ημέρες πριν από την γιορτή της Πολεμικής Αεροπορίας , η μονάδα έζησε μία σημαντική στιγμή στην ιστορία της αφού στις παραπάνω ημερομηνίες προσγειώθηκαν τρεις μοίρες μαχητικών αεροσκαφών Τύπου της Ε.Β.Α.Ήταν οι και αναχαιτίσεως ημέρας , που μέχρι αυτή την ημέρα στάθμευαν στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας . Κατά το χρονικό διάστημα που ακολούθησε , από το Νοέμβριο του 1956 μέχρι το Απρίλιο του 1957 , για το ιπτάμενο και τεχνικό προσωπικό του αεροδρομίου ήταν περίοδος σκληρής εκπαίδευσης . Παράλληλα ολοκληρώθηκαν τα έργα υποδομής του αεροδρομίου , καθώς επίσης βελτιώθηκε η οργάνωσή του .Η Άγγλο - Γαλλική επέμβαση στο Σουέζ και τα γεγονότα που ακολούθησαν , είχαν ως αποτέλεσμα την λήψη μερικών μέτρων από τους αρμοδίους της αεροπορίας , που το πιο σημαντικό ήταν αυτό του περιορισμού της κατανάλωσης των καυσίμων , συνεπώς και των πτήσεων των μαχητικών αεροσκαφών . Το μέτρο αυτό εφαρμόστηκε μέχρι το έτος 1957 και έπληξε και το αεροδρόμιο Τανάγρας .Μετά από όλα αυτά η πτέρυγα επανήλθε στους κανονικούς εκπαιδευτικούς της ρυθμούς .Αξίζει να σημειωθεί ότι την εποχή εκείνη συγκροτήθηκε από προσωπικό και πτητικά μέσα η ( αεροσκάφη F – 86 SABRE ), το δεύτερο κατά σειρά ακροβατικό Σμήνος στην ιστορία της πολεμικής αεροπορίας που είχε την ονομασία και διαδέχτηκε το περίφημο και έξω από τα σύνορα της χώρας μας της που επιχειρούσε με αεροσκάφη από την που ήταν στην Λάρισα . Το Ακροβατικό Σμήνος ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΛΟΓΑ έμεινε ενεργό μέχρι το έτος 1960 , συμμετέχοντας σε πολλές επιδείξεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό .Το πρώτο ακροβατικό σμήνος () με αεροσκάφη F84 G υπήρξε από το έτος 1953 – 1958 με χειριστές τους πιλότους .Το δεύτερο Ακροβατικό Σμήνος με αεροσκάφη F86 E ( ACROTEAM) , πετούσε από το έτος 1957 – 1968 .Από το έτος 1953 μέχρι το έτος 1968 τα ακροβατικά σμήνη ( ΕΛΛΗΝΙΚΗ – ΦΛΟΓΑ / ACROTEAM / ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ – ΦΛΟΓΑ τιμήθηκαν πολλές φορές στην Ελλάδα και το εξωτερικό .Όσοι παρακολουθούσαμε από το χωριό , Τανάγρα , πιτσιρίκια τότε , ψηλά από το βουνό την θρυλική επτάδα να σχίζει κάθετα τον Ταναγραϊκό ουρανό , τα αεροπλάνα να αναδιπλώνονται να πραγματοποιούν με τόλμη και ακρίβεια διάφορους ελιγμούς , και να δημιουργούν στο τέλος το λεγόμενο τριαντάφυλλο , πιστεύαμε ότι μετέφεραν σε όλα τα μήκη και τα πλάτη τον Ταναγραϊκό πολιτισμό , από την μικρή κωμόπολη της Τανάγρας αλλά και της Ταναγραϊκής περιοχής , καθώς επίσης και τοΧειριστές που πέταξαν στο Ακροβατικό Σμήνος ήσαν οι εξής .Το έτος αποτέλεσε χρονολογία – σταθμό στην ιστορία της 114 Πτέρυγας – Μάχης , γιατί αφ ΄ ενός μεν διαλύθηκε το Ακροβατικό Σμήνος και αφ ΄ετέρου πραγματοποιήθηκε η μετεγκατάσταση της ιστορικής μοίρας στο αεροδρόμιο της Τανάγρας .Η υπήρξε η πρώτη μοίρα της ΕΒΑ που εφοδιάστηκε με αεροσκάφη F 84 Thunderstreak , για διενέργεια αποστολών Πυρηνικής Κρούσης , δηλαδή για την προσβολή με πυρηνικά όπλα , στόχων στο έδαφος ( ομόρων με την Ελλάδα ) κρατών μελών του Συμφώνου της Βαρσοβίας .Η 114 Π.Μ. και η 335 Μοίρα Διώξεως Βομβαρδισμού έγιναν αντίστοιχα , η πρώτη πυρηνική βάση , και μοίρα όχι μόνο της Ε.Β.Α. αλλά και ολόκληρης της Νοτιοανατολικής Πτέρυγας της Συμμαχίας .Η 114 Π.Μ. το έτος 1960 διέθετε δύο πολεμικές μοίρες .Την 335 μοίρα που λόγω του ρόλου της είχε μετονομασθεί σε 335 μοίρα κρούσης . (STRIKE ) , και την 342 ΜΑΗΟι δύο αυτές μοίρες , με τις ξεχωριστές τους αποστολές , προσέδιδαν στην 114 Π.Μ. τον διπλό της ρόλο . Τον Ιούνιο του 1960 μεταστάθμευσε στην 111 Π .Μ. η 342 Μ.Α.Η. μοίρα αφήνοντας πίσω στην 114 Π.Μ. μόνο με την 335 Μοίρα.- Κρούσης .Ένα ακόμη σημαντικό γεγονός για την ιστορία της 114 Πτέρυγας Μάχης σημειώθηκε τον Απρίλιο του έτους . Την χρονιά αυτή η 335 Μοίρα Κρούσης άρχισε να παραλαμβάνει το πιο σύγχρονο τεχνολογικό απόκτημα της Ε.Β.Α. , τα αεροπλάνα .Αφού η 335 Μοίρα παρέλαβε τα καινούργια αεροπλάνα F-104 παρέδωσε όλα τα αεροσκάφη F-84 F της δύναμής της στη 340 Μοίρα Διώξεως /Βομαδισμού 340 (Μ.Δ.Β.) που βρισκόταν στην Σούδα και από εκεί πραγματοποιούσε τις επιχειρήσεις της .Στις 15 Ιανουαρίου από την 116 Π.Μ. ήρθε στο αεροδρόμιο της Τανάγρας και η 336 Μοίρα που διέθετε και αυτή αεροπλάνα F-104 G.Την άνοιξη του έτους στο αεροδρόμιο της Τανάγρας εγκαταστάθηκε σε μόνιμη βάση ένα κλιμάκιο της Αμερικανικής αεροπορίας , που ήταν υπεύθυνο για τα πυρηνικά όπλα της βάσης , στα πλαίσια της ΝΑΤΟϊκής συνεργασίας .Μετά από μερικούς μήνες και μάλιστα το έτος 1966 το αεροδρόμιο αξιολογήθηκε με επιτυχία από το ΝΑΤΟ , επανακρινόμενη ως ικανήγια την ανάληψη αποστολών κρούσης .Η μεταστάθμευσε πάλι στην 116 Π.Μ., το Δεκέμβριο του 1966 .Κατά την διετία 1965 – 1966 η 114 Π.Μ. το αεροδρόμιο Τανάγρας χαρακτηρίστηκε από το Γ.Ε.Α. ως πρότυπος μονάδα , και εκτός της επιλογής της για την εφαρμογή , για πρώτη φορά , του νέου σχεδίου οργάνωσης και λειτουργίας του όπλου που άρχισε να γίνεται στις αρχές του έτους 1967 .****** Όμως παρ΄ όλα αυτά η διοίκηση του αεροδρομίου και η διοίκηση των Λ.Ο.Κ. που είχαν στρατοπεδεύσει στην περιοχή Κάπεζα της κοινότητας Τανάγρας με ψυχραιμία και κατόπιν διαπραγματεύσεων , παρέδωσαν το αεροδρόμιο στους στρατιωτικούς χωρίς να γίνει κατάληψη του αεροδρομίου από τους Λοκατζήδες και χωρίς να υπάρξουν θύματα .Το έτος η 114 Π.Μ. είχε στην δύναμή της μόνο την 335 Μ.Κ..Το η Πολεμική Αεροπορία παρέλαβε τα αναχαιτιστικά αεροπλάνα F , τα οποία όπως και ο διθέσιος εκπαιδευτικός τύπος τους ( το TF-102) , είχαν σύντομο βίο στην αεροπορία . Σε αυτό το σύντομο χρονικό διάστημα ( 7 ΧΡΟΝΙΑ ) όλα τα αεροπλάνα εντάχθηκαν στην δύναμη της 342 Μοίρας , που επανασυγκροτήθηκε ως 342 Μοίρα Αναχαιτίσεως Παντός Καιρού ( 342 ΜΑΠΚ ) και επιχειρούσε πάλι από την 114 Π.Μ .Η 342 Μοίρα , ως 342 Μοίρα , ΜΑΗ , είχε μετασταθμεύσει το 1960 στην 111 Π .Μ .και έπειτα από λίγα χρόνια δράσης είχε διαλυθεί .Την ίδια εποχή ( 1969 ) η 114 Π . Μ . αλλάζει όψη , καθώς αρχίζουν οι εργασίες κατασκευής νέων καταφυγίων αεροσκαφών και συγκροτημάτων κατοικιών για το μόνιμο προσωπικό και τις οικογένειές τους , ενώ παράλληλα ανακαινίζονται όλοι οι εργασιακοί χώροι , καθώς και οι χώροι εξυπηρέτησης του προσωπικού .Το Μάρτιο του συγκροτήθηκε η Μοίρα Συντηρήσεως αεροσκαφών .Στις 4 Αυγούστου 1975 προσγειώθηκαν στο αεροδρόμιο της Τανάγρας τα πρώτα , σύγχρονα για την εποχή εκείνη , γαλλικά αναχαιτιστικά αεροσκάφη MIRAGE F.1C , που εντάχθηκαν στην δύναμη της 342 ΜΠΚ .Το γεγονός αυτό αποτέλεσε μία πρόκληση για όλη την μονάδα . Μέχρι τότε η Π.Α. ήταν προσανατολισμένη προς τις ΗΠΑ και το Αμερικανικής κατασκευής πτητικό και άλλο υλικό . Αυτό στην πράξη σήμαινε ότι τόσο η εκπαίδευση , όσο και η συντήρηση , ήταν προσαρμοσμένες στα Αμερικανικά πρότυπα . Με την είσοδο των γαλλικών αεροσκαφών στην σκηνή η κατάσταση αυτή έπρεπε να αλλάξει και μάλιστα άλλαξε σε χρόνο ρεκόρ. Η μετά τα δραματικά γεγονότα της Κύπρου το έτος ( ) εποχή απαιτούσε εγρήγορση και την όσο το δυνατόν πιο γρήγορη επιχειρησιακή αξιοποίηση του νέου οπλικού συστήματος , του οποίου οι δυνατότητες ήταν άγνωστες στην αντίπαλη Τουρκική Αεροπορία . Το γεγονός αυτό με την σειρά του απαιτούσε πολλή και σκληρή εργασία από όλους , ιπτάμενο και τεχνικό προσωπικό . Τα αποτελέσματα όμως ήλθαν γρήγορα και ήταν εντυπωσιακά.Το έτος συγκροτήθηκε το 366 Σμήνος Εφηρμοσμένης Εκπαιδεύσεως(366 ΣΕΕ) εφοδιασμένο με αεροσκάφη Τ- 33 Α , τις θρυλικές δασκάλες , και η 404 Μοίρα Προστασίας Αεροδρομίων (404 ΜΠΑ ), η οποία στην συνέχεια μετονομάστηκε σε 414 Μοίρα Άμυνας – φρούρησης ( 414 ΜΑΦ) .Το εντάχθηκε στην δύναμή της 114 Π .Μ. και η νέο συγκροτηθείσα δεύτερη Μοίρα αεροσκαφών MIRAGE F1 C , 334 ΜΠΚ , ενώ την ίδια εποχή η 335 Μοίρα μεταστάθμευσε από την 114 Πτέρυγα Μάχης στην 116 Π.Μ. , στον Άραξο , από όπου εξακολουθεί να επιχειρεί μέχρι σήμερα . Την ίδια χρονιά τα αεροσκάφη F/TF-102 A αποσύρθηκαν οριστικά από την δύναμη της 342 ΜΠΚ και την ενεργό δράση και πέταξαν για τελευταία φορά στην αεροπορική βάση της Ελευσίνας , όπου ευρίσκονται τα περισσότερα μέχρι σήμερα , σε κάποιο σημείο του τροχοδρόμου .Η 114 Π.Μ. μέχρι τις αρχές του έτους 1988 λειτουργούσε με τις δύο επιχειρησιακές Μοίρες των αναχαιτιστικών αεροσκαφών MIRAGE F1 C ( 342 Μ . Π . Κ.. , και η 334 Μ.Π.Κ. ) καθώς επίσης και ένα σμήνος εκπαιδευτικών αεροσκαφώνΤ- 33 Α (366 ΣΕΕ ) .Στις άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της 114 Π.Μ. , με την προσγείωση των τεσσάρων πρώτων μαχητικών αεροσκαφών τρίτης γενιάς MIRAGE 2000 EG/BG. Τα αεροσκάφη αυτά εντάχθηκαν στην δύναμη της νεοσυγκροτηθείσας Μοίρας της Π.Α. , ΤΗΣ .Ένα χρόνο αργότερα , το έτος 1989 , η μία από τις δύο Μοίρες , των αεροσκαφών MIRAGE F.1 CG , η 334 Μ.Π.Κ. , μεταστάθμευσε στην 126 Σμηναρχία Μάχης , που εδρεύει στο αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης .Την ίδια χρονιά ( ) , άρχισε στις εγκαταστάσεις της 114 Π.Μ. η συγκρότηση της δεύτερης Μοίρας που θα ανεφοδιαζόταν με τα MIRAGE 2000 EG/BG , της .Κατά την διάρκεια της ειρηνικής περιόδου η αποστολή της 114 Π.Μ. συνίσταται στην διατήρηση , σε υψηλό βαθμό , της αποτελεσματικότητας και της ετοιμότητας του προσωπικού , καθώς και των πτητικών και των επιγείων μέσων που έχει στην διάθεσή της η μονάδα .Αυτό επιτυγχάνεται με την συνεχή εκπαίδευση όλου του προσωπικού και την άριστη συντήρηση των διατεθειμένων μέσων και των συστημάτων . Η μονάδα πραγματοποιεί το μεγαλύτερο ποσοστό των αναχαιτίσεων των τουρκικών αεροσκαφών ( και όχι μόνο ) , που παραβιάζουν συστηματικά κατά την τελευταία τριαντακονταετία τον Ελληνικό Εθνικό εναέριο χώρο , των 10 ναυτικών μιλίων , αλλά και το FIR Αθηνών .Σε περίπτωση πολέμου , η αποστολή της 114 Π.Μ. θα είναι η μεταστάθμευση των αεροσκαφών και η ανάληψη και η επιτυχής διεξαγωγή αεροπορικών επιχειρήσεων , σύμφωνα με τα ισχύοντα σχέδια του Αρχηγείου Τακτικής Αεροπορίας .Η δομή και η οργάνωση της 114 Π.Μ. είναι η συνήθης όπως και οι άλλες πτέρυγες της πολεμικής μας αεροπορίας .Σήμερα η πτέρυγα της Τανάγρας διαθέτει δύο πολεμικές μοίρες μαχητικών αεροσκαφών την 331 Μοίρα Παντός Καιρού, που το έμβλημά της είναι ο Θησέας και την 332 Μοίρα Παντός Καιρού , που το έμβλημά της είναι το Γεράκι .Τον Νοέμβριο του έτους 2005 εγκαταστάθηκε στην μονάδα η 26η Μοίρα κατευθυνομένων βλημάτων όπου λειτουργεί μέχρι σήμερα ευρισκομένη σε πλήρη ετοιμότητα για ανάληψη επιχειρήσεων .Στις 28 Φεβρουαρίου 2003 παρελήφθη το σύστημα , ένα πλέον σύγχρονο αυτοκινούμενο και υψηλής τεχνολογίας όπλο , για αντιαεροπορική και αντιβαλλιστική προστασία εναντίων κάθε είδους .Στις 3 Μαϊου 2007 προσγειώθηκαν στην μονάδα τα πρώτα αεροσκάφη MIRAGE 2000 – 5 και εντάχθηκαν στην 331 Μοίρα , στα πλαίσια της αναβάθμισης των ήδη υπαρχόντων αεροσκαφών .Επίσης στην δύναμη της πτέρυγας υπάγονται ακόμα το ΣΜΕΤ,( Σμήνος -Μετεκπαιδεύσεων ) , η Μοίρα Συντηρήσεως Βάσεως ( Μ.Σ.Β..), η 414 ΜΑΦ , (Μοίρα - Άμυνας - Φρούρησης , η Μ .Ε.Υ ( Μοίρα Επιχειρησιακής Υποστήριξης ), η Μ ΕΦ ( Μοίρα Εφοδιασμού ), η ΜΕΕΠ , Μοίρα Επιτελείου Εξυπηρέτησης Προσωπικού , η (Μοίρα Μεταφορών ) Μ.Μ. το Οικονομικό ,η Μ.Σ.Ε , (Μοίρα - Συντήρησης - Εγκαταστάσεων ) .Ο πρώτος διοικητής της 114 Π.Μ. υπήρξε ο ο οποίος διοίκησε την μονάδα από τον Σεπτέμβριο του 1956 έως τον Δεκέμβριο του έτους 1958 . Ο σημερινός διοικητής είναι ο .Από το έτος 1930 μέχρι και σήμερα, αισθάνονται υπερηφάνεια γιατί γειτονεύουν με μία από τις καλλίτερες μαχητικές μονάδες της αεροπορίας μας , και με τον τρόπο τους συμμετέχουν στις ΧΑΡΕΣ στις ΛΥΠΕΣ και στις δραστηριότητες της μονάδος .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου