ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΤΑΝΑΓΡΑΣ ( 114 ΠΤΕΡΥΓΑ ΜΑΧΗΣ ).
Η ιστορία της Τανάγρας και γενικότερα της ευρύτερης περιοχής αρχίζει από αρχαιοτάτων χρόνων , τους μυθικούς όταν ο ποτάμιος Θεός της Βοιωτίας Ασωπός , γιός του Ωκεανού , από τον γάμο του με την Μετώπη , κόρη του Δάδωνα , απέκτησε κόρες πολλές . Την Θήβη , την Πλάταια , την Εύβοια , την Νεμέα , την Αίγινα
( που άρπαξε ο Ζεύς ) και την Τανάγρα .
Ο άνδρας της Τανάγρας , ο Ποίμανδρος , ίδρυσε για χάρη της , κοντά στον πατέρα της ( Βόρεια όχθη του Ασωπού ) μια πόλη και προς τιμή της την ονόμασε Τανάγρα ,
ή Ταναγραία .
Η Τανάγρα ήκμασε , όπως είδαμε , από τους Μυκηναϊκούς έως και κατά τους Ρωμαϊκούς χρόνους , ήταν το επίκεντρο της Ταναγραϊκής , που περιλάμβανε τον Ελεώνα , Άρμα , Μηκαλησσό , Φαρές και άλλες σήμερα θαμμένες πόλεις . Ήταν δε, μέλος της συμμαχίας του λεγόμενου Βοιωτικού κοινού .
Τα αποσπάσματα ποιημάτων – που σώζονται σήμερα σε Αιγυπτιακούς Πάπυρους – της Λυρικής Ταναγραίας Ποιήτριας Κόριννας ( σύγχρονης του άλλου Βοιωτού Λυρικού ποιητή Πινδάρου ) μαζί με πολλά άλλα αρχαιολογικά ευρήματα της περιοχής , που προαναφέρθηκε , μαρτυρούν την πρόοδο της πόλης στα γράμματα και τις τέχνες .
Στο χώρο , όπου σήμερα βρίσκεται το αεροδρόμιο της Τανάγρας και οι εγκαταστάσεις του είναι θαμμένες νεκροπόλεις . Θα ήταν δυνατό να μιλήσουμε για μια συμβολική σχέση του αεροδρομίου με τον χώρο , καθότι οι ιπτάμενες συσκευές , αναφέρονταν στην λατρεία των Θεών , οι οποίοι επισκέπτονταν συχνά την περιοχή με τις συσκευές αυτές . Η Αθηνά , ο Απόλλων , ο Διόνυσος και άλλοι Θεοί συνήθιζαν να μετακινούνται με τον Ιπτάμενο Τρίποδα . Ο Τριπτόλεμος , ο Ιάσων , ο Περσέας , ο Ηρακλής και άλλοι ημίθεοι ήρωες ταξίδευαν με το Ιπτάμενο Βέλος .
Ο Κάδμος έσπειρε και φύτρωσαν Δόντια Δράκοντος που ενεργούσαν λέει στην βαρύτητα , την οποία πότε την μίκραιναν και πότε την αποκαθιστούσαν επιτυγχάνοντας έτσι ομαλή προσγείωση – απογείωση των ιπτάμενων συσκευών .
Σε αυτή λοιπόν την περιοχή ….σε αυτόν τον χώρο , πάνω στα ιερά των μυθικών Ελλήνων, εκεί που πριν χιλιάδες χρόνια οι μυθικοί Θεοί και ημίθεοι προσγείωναν τις αινιγματικές συσκευές τους , λειτουργεί σήμερα το Αεροδρόμιο Τανάγρας , που η ιστορία του αρχίζει σχεδόν ταυτόχρονα με την ίδρυση του Υπουργείου Αεροπορίας , δηλαδή της Πολεμικής Αεροπορίας ( ως αεροπορικό όπλο ) , το έτος 1930 .
Η ιστορία λοιπόν του αεροδρομίου της Τανάγρας (114 ΠΤΕΡΥΓΑ ΜΑΧΗΣ ) , ως μονάδα της Πολεμικής Αεροπορίας αρχίζει το έτος 1930 , ταυτόχρονα όπως αναφέραμε με την ίδρυση του υπουργείου Αεροπορίας . Για την ιστορία θα τονίσουμε ότι παλαιότερα αεροδρόμια από το αεροδρόμιο της Τανάγρας θεωρούνται τα αεροδρόμια της Δεκέλειας (Τατοίου ) στην Αθήνα , της Λάρισας , και του Σέδες στην Θεσσαλονίκη . Την εποχή εκείνη , οι υπεύθυνοί της , σε εμβρυακή κατάσταση ευρισκομένης – Αεροπορίας μας αποφάσισαν να κατασκευάσουν ένα μικρό χωμάτινο διάδρομο προσγείωσης / απογείωσης , που θα χρησίμευε ως εναλλακτικό
( βοηθητικό) αεροδρόμιο αυτού της Δεκέλειας , στην θέση των εκτεταμένων αμπελώνων της Τανάγρας , και μάλιστα πλησίον της θέσεως που ευρίσκεται ο σημερινός σιδηροδρομικός σταθμός Τανάγρας . Έτσι λοιπόν αρχίζει να αλλάζει ο χώρος με την βοήθεια των εργατών , των μηχανημάτων , με την σκαπάνη , το ζεμπίλι , το κάρο , το υποζύγιο .Οι εργασίες προχωρούσαν με ικανοποιητικούς ρυθμούς και λίγο πριν από την έναρξη του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου τα βασικά έργα , δηλαδή ο χωμάτινος διάδρομος , οι υποτυπώδεις χώροι για την διαμονή του προσωπικού και ένα υπόστεγο για την συντήρηση των αεροσκαφών , είχαν ολοκληρωθεί .
Η έκταση του βοηθητικού αεροδρομίου που δημιουργήθηκε κοντά στο σιδηροδρομικό σταθμό Τανάγρας ήταν περίπου 320 στρέμματα .
Όταν ξέσπασε ο Έλληνοϊταλικός πόλεμος στις 28 Οκτωβρίου 1940, στο αεροδρόμιο της Τανάγρας μεταστάθμευσαν έξι με επτά αεροπλάνα τύπου BREGUET 19 , στρατιωτικής συνεργασίας , που αποτέλεσαν και την πρώτη δύναμη του σε πτητικά μέσα . Τα αεροπλάνα αυτά παρέμειναν στο αεροδρόμιο της Τανάγρας μέχρι τον Απρίλιο του έτους 1941 , που η χώρα μας καταλήφθηκε από τις Γερμανικές δυνάμεις, και η Γερμανική αεροπορία μαζί με ότι άλλο κατέστρεψε , βομβαρδίζοντας κατέστρεψε , και το υποτυπώδες αεροδρόμιο της Τανάγρας .

Η αναφορά για την κατάσταση των Ελληνικών αεροδρομίων την 1η Ιανουαρίου 1941 , και μάλιστα για το αεροδρόμιο της Τανάγρας ήταν η εξής .
Αεροδρόμιο Τανάγρας . Κατηγορία . L . G .
Διαστάσεις . Τουλάχιστον 850 Χ 850 yds .
Ικανότητα επιχειρησιακής εξυπηρέτησης . 1 Μοίρα Διώξεως
Έργα . Επέκταση .
Από τις πληροφορίες των μεγαλυτέρων κατοίκων του χωριού , μάθαμε ότι οι Γερμανοί κτύπησαν το αεροδρόμιο τον Απρίλιο του 1941 και μάλιστα την Κυριακή του Πάσχα , κάνοντας επίθεση με τα βομβαρδιστικά τους αεροπλάνα ερχόμενοι από την μεριά του Ευβοϊκού κόλπου . Την ημέρα αυτή εκτός του ότι κατέστρεψαν το αεροδρόμιο ταυτόχρονα έκαψαν και τα 3 ή 4 αεροπλάνα που υπήρχαν στο αεροδρόμιο . Επίσης έριξαν και μέσα στα σπίτια του χωριού Τανάγρα .
Ακόμη τα αεροπλάνα έκαναν βυθίσεις προς το αεροδρόμιο και από το βουνό Σωρός , αλλά και από άλλες κατευθύνσεις .
Η αντιαεροπορική άμυνα του αεροδρομίου λειτούργησε σωστά με τα δύο αντιαεροπορικά που υπήρχαν και μάλιστα ο ένας χειριστής του αντιαεροπορικού που οι κάτοικοι του χωριού τον γνώριζαν και το όνομά του ήταν Τσόγκας . Κτύπησε ένα από τα αεροπλάνα των Γερμανών , που έπεσε μέσα στον χώρο του αεροδρομίου .
Ο χειριστής του Γερμανικού αεροσκάφους σκοτώθηκε και οι φιλόξενοι και ευαίσθητοι κάτοικοι του χωριού Τανάγρα , πήραν τον νεκρό χειριστή και τον έθαψαν στο νεκροταφείο του χωριού .
Μετά από λίγες ημέρες οι Γερμανοί ήρθαν , ξέθαψαν και πήραν τον νεκρό χειριστή τους , όπου τον πήγαν στην Γερμανία .
1 ή 2 ημέρες μετά την επίθεση των Γερμανών που έγινε την ημέρα του Πάσχα , τα Γερμανικά αεροπλάνα έκαναν πάλι επίθεση στο αεροδρόμιο της Τανάγρας , που εκεί τους περίμενε πάλι ο πολυβολητής του αντιαεροπορικού Τσόγκας , κάνοντας πάλι το θαύμα του , ρίχνοντας πάλι ένα Γερμανικό αεροπλάνο , που πήρε φωτιά και έπεσε πίσω από το χωριό Τανάγρα , στο κάμπο της Ασωπίας .
Τα σχέδια των Γερμανών όμως για την κατάληψη της Κρήτης , αλλά και η γενικότερη πορεία των επιχειρήσεων τους στο μέτωπο της βορείου Αφρικής, κατέστησε επιτακτική την ανάγκη για χρήση κάθε διαθέσιμου πεδίου απογειώσεων , και προσγειώσεων στη ευρύτερη περιοχή της νότιας Ελλάδας . Στα πλαίσια αυτά άρχισαν αμέσως εργασίες για την επέκταση όλων των εγκαταστάσεων και μάλιστα και του συγκεκριμένου αεροδρομίου Τανάγρας , ώστε να πληροί τις προδιαγραφές για τις επιχειρήσεις της LUFΤWAFFE
Έτσι λοιπόν , άρχισε ξανά , η κατασκευή του καινούργιου αεροδρομίου αναθέτοντας την κατασκευή , σε εργολάβους , παίρνοντας αγγαρεία , κατοίκους από το χωριό Τανάγρα , μεταφέροντας υλικά με τα αμάξια και τα κάρα , με ζεμπίλια φτυάρια και κασμάδες . Κατασκευάστηκαν χωμάτινοι διάδρομοι , βοηθητικοί χώροι , μεγαλύτερα και περισσότερα υπόστεγα συντήρησης αεροσκαφών . Σε ελάχιστο χρόνο και χάρη στην Γερμανική μεθοδικότητα , το αεροδρόμιο της Τανάγρας ήταν έτοιμο , με την νέα του λέον μορφή για την επιχείρηση Ερμής, (κατάληψη της Κρήτης ) και στην συνέχεια για την μεταφορά ενισχύσεων και εφοδίων στην βόρεια Αφρική . Από το αεροδρόμιο επιχειρούσαν κυρίως τα πασίγνωστα τρικινητήρια μεταφορικά αεροσκάφη JUNKERS - JU 52 , όπως και τα μεταφορικά ανεμόπτερα DFS-230.

Η ιστορία της Τανάγρας και γενικότερα της ευρύτερης περιοχής αρχίζει από αρχαιοτάτων χρόνων , τους μυθικούς όταν ο ποτάμιος Θεός της Βοιωτίας Ασωπός , γιός του Ωκεανού , από τον γάμο του με την Μετώπη , κόρη του Δάδωνα , απέκτησε κόρες πολλές . Την Θήβη , την Πλάταια , την Εύβοια , την Νεμέα , την Αίγινα
( που άρπαξε ο Ζεύς ) και την Τανάγρα .
Ο άνδρας της Τανάγρας , ο Ποίμανδρος , ίδρυσε για χάρη της , κοντά στον πατέρα της ( Βόρεια όχθη του Ασωπού ) μια πόλη και προς τιμή της την ονόμασε Τανάγρα ,
ή Ταναγραία .
Η Τανάγρα ήκμασε , όπως είδαμε , από τους Μυκηναϊκούς έως και κατά τους Ρωμαϊκούς χρόνους , ήταν το επίκεντρο της Ταναγραϊκής , που περιλάμβανε τον Ελεώνα , Άρμα , Μηκαλησσό , Φαρές και άλλες σήμερα θαμμένες πόλεις . Ήταν δε, μέλος της συμμαχίας του λεγόμενου Βοιωτικού κοινού .
Τα αποσπάσματα ποιημάτων – που σώζονται σήμερα σε Αιγυπτιακούς Πάπυρους – της Λυρικής Ταναγραίας Ποιήτριας Κόριννας ( σύγχρονης του άλλου Βοιωτού Λυρικού ποιητή Πινδάρου ) μαζί με πολλά άλλα αρχαιολογικά ευρήματα της περιοχής , που προαναφέρθηκε , μαρτυρούν την πρόοδο της πόλης στα γράμματα και τις τέχνες .
Στο χώρο , όπου σήμερα βρίσκεται το αεροδρόμιο της Τανάγρας και οι εγκαταστάσεις του είναι θαμμένες νεκροπόλεις . Θα ήταν δυνατό να μιλήσουμε για μια συμβολική σχέση του αεροδρομίου με τον χώρο , καθότι οι ιπτάμενες συσκευές , αναφέρονταν στην λατρεία των Θεών , οι οποίοι επισκέπτονταν συχνά την περιοχή με τις συσκευές αυτές . Η Αθηνά , ο Απόλλων , ο Διόνυσος και άλλοι Θεοί συνήθιζαν να μετακινούνται με τον Ιπτάμενο Τρίποδα . Ο Τριπτόλεμος , ο Ιάσων , ο Περσέας , ο Ηρακλής και άλλοι ημίθεοι ήρωες ταξίδευαν με το Ιπτάμενο Βέλος .
Ο Κάδμος έσπειρε και φύτρωσαν Δόντια Δράκοντος που ενεργούσαν λέει στην βαρύτητα , την οποία πότε την μίκραιναν και πότε την αποκαθιστούσαν επιτυγχάνοντας έτσι ομαλή προσγείωση – απογείωση των ιπτάμενων συσκευών .
Σε αυτή λοιπόν την περιοχή ….σε αυτόν τον χώρο , πάνω στα ιερά των μυθικών Ελλήνων, εκεί που πριν χιλιάδες χρόνια οι μυθικοί Θεοί και ημίθεοι προσγείωναν τις αινιγματικές συσκευές τους , λειτουργεί σήμερα το Αεροδρόμιο Τανάγρας , που η ιστορία του αρχίζει σχεδόν ταυτόχρονα με την ίδρυση του Υπουργείου Αεροπορίας , δηλαδή της Πολεμικής Αεροπορίας ( ως αεροπορικό όπλο ) , το έτος 1930 .
Η ιστορία λοιπόν του αεροδρομίου της Τανάγρας (114 ΠΤΕΡΥΓΑ ΜΑΧΗΣ ) , ως μονάδα της Πολεμικής Αεροπορίας αρχίζει το έτος 1930 , ταυτόχρονα όπως αναφέραμε με την ίδρυση του υπουργείου Αεροπορίας . Για την ιστορία θα τονίσουμε ότι παλαιότερα αεροδρόμια από το αεροδρόμιο της Τανάγρας θεωρούνται τα αεροδρόμια της Δεκέλειας (Τατοίου ) στην Αθήνα , της Λάρισας , και του Σέδες στην Θεσσαλονίκη . Την εποχή εκείνη , οι υπεύθυνοί της , σε εμβρυακή κατάσταση ευρισκομένης – Αεροπορίας μας αποφάσισαν να κατασκευάσουν ένα μικρό χωμάτινο διάδρομο προσγείωσης / απογείωσης , που θα χρησίμευε ως εναλλακτικό
( βοηθητικό) αεροδρόμιο αυτού της Δεκέλειας , στην θέση των εκτεταμένων αμπελώνων της Τανάγρας , και μάλιστα πλησίον της θέσεως που ευρίσκεται ο σημερινός σιδηροδρομικός σταθμός Τανάγρας . Έτσι λοιπόν αρχίζει να αλλάζει ο χώρος με την βοήθεια των εργατών , των μηχανημάτων , με την σκαπάνη , το ζεμπίλι , το κάρο , το υποζύγιο .Οι εργασίες προχωρούσαν με ικανοποιητικούς ρυθμούς και λίγο πριν από την έναρξη του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου τα βασικά έργα , δηλαδή ο χωμάτινος διάδρομος , οι υποτυπώδεις χώροι για την διαμονή του προσωπικού και ένα υπόστεγο για την συντήρηση των αεροσκαφών , είχαν ολοκληρωθεί .
Η έκταση του βοηθητικού αεροδρομίου που δημιουργήθηκε κοντά στο σιδηροδρομικό σταθμό Τανάγρας ήταν περίπου 320 στρέμματα .
Όταν ξέσπασε ο Έλληνοϊταλικός πόλεμος στις 28 Οκτωβρίου 1940, στο αεροδρόμιο της Τανάγρας μεταστάθμευσαν έξι με επτά αεροπλάνα τύπου BREGUET 19 , στρατιωτικής συνεργασίας , που αποτέλεσαν και την πρώτη δύναμη του σε πτητικά μέσα . Τα αεροπλάνα αυτά παρέμειναν στο αεροδρόμιο της Τανάγρας μέχρι τον Απρίλιο του έτους 1941 , που η χώρα μας καταλήφθηκε από τις Γερμανικές δυνάμεις, και η Γερμανική αεροπορία μαζί με ότι άλλο κατέστρεψε , βομβαρδίζοντας κατέστρεψε , και το υποτυπώδες αεροδρόμιο της Τανάγρας .

Η αναφορά για την κατάσταση των Ελληνικών αεροδρομίων την 1η Ιανουαρίου 1941 , και μάλιστα για το αεροδρόμιο της Τανάγρας ήταν η εξής .
Αεροδρόμιο Τανάγρας . Κατηγορία . L . G .
Διαστάσεις . Τουλάχιστον 850 Χ 850 yds .
Ικανότητα επιχειρησιακής εξυπηρέτησης . 1 Μοίρα Διώξεως
Έργα . Επέκταση .
Από τις πληροφορίες των μεγαλυτέρων κατοίκων του χωριού , μάθαμε ότι οι Γερμανοί κτύπησαν το αεροδρόμιο τον Απρίλιο του 1941 και μάλιστα την Κυριακή του Πάσχα , κάνοντας επίθεση με τα βομβαρδιστικά τους αεροπλάνα ερχόμενοι από την μεριά του Ευβοϊκού κόλπου . Την ημέρα αυτή εκτός του ότι κατέστρεψαν το αεροδρόμιο ταυτόχρονα έκαψαν και τα 3 ή 4 αεροπλάνα που υπήρχαν στο αεροδρόμιο . Επίσης έριξαν και μέσα στα σπίτια του χωριού Τανάγρα .
Ακόμη τα αεροπλάνα έκαναν βυθίσεις προς το αεροδρόμιο και από το βουνό Σωρός , αλλά και από άλλες κατευθύνσεις .
Η αντιαεροπορική άμυνα του αεροδρομίου λειτούργησε σωστά με τα δύο αντιαεροπορικά που υπήρχαν και μάλιστα ο ένας χειριστής του αντιαεροπορικού που οι κάτοικοι του χωριού τον γνώριζαν και το όνομά του ήταν Τσόγκας . Κτύπησε ένα από τα αεροπλάνα των Γερμανών , που έπεσε μέσα στον χώρο του αεροδρομίου .
Ο χειριστής του Γερμανικού αεροσκάφους σκοτώθηκε και οι φιλόξενοι και ευαίσθητοι κάτοικοι του χωριού Τανάγρα , πήραν τον νεκρό χειριστή και τον έθαψαν στο νεκροταφείο του χωριού .
Μετά από λίγες ημέρες οι Γερμανοί ήρθαν , ξέθαψαν και πήραν τον νεκρό χειριστή τους , όπου τον πήγαν στην Γερμανία .
1 ή 2 ημέρες μετά την επίθεση των Γερμανών που έγινε την ημέρα του Πάσχα , τα Γερμανικά αεροπλάνα έκαναν πάλι επίθεση στο αεροδρόμιο της Τανάγρας , που εκεί τους περίμενε πάλι ο πολυβολητής του αντιαεροπορικού Τσόγκας , κάνοντας πάλι το θαύμα του , ρίχνοντας πάλι ένα Γερμανικό αεροπλάνο , που πήρε φωτιά και έπεσε πίσω από το χωριό Τανάγρα , στο κάμπο της Ασωπίας .
Τα σχέδια των Γερμανών όμως για την κατάληψη της Κρήτης , αλλά και η γενικότερη πορεία των επιχειρήσεων τους στο μέτωπο της βορείου Αφρικής, κατέστησε επιτακτική την ανάγκη για χρήση κάθε διαθέσιμου πεδίου απογειώσεων , και προσγειώσεων στη ευρύτερη περιοχή της νότιας Ελλάδας . Στα πλαίσια αυτά άρχισαν αμέσως εργασίες για την επέκταση όλων των εγκαταστάσεων και μάλιστα και του συγκεκριμένου αεροδρομίου Τανάγρας , ώστε να πληροί τις προδιαγραφές για τις επιχειρήσεις της LUFΤWAFFE
Έτσι λοιπόν , άρχισε ξανά , η κατασκευή του καινούργιου αεροδρομίου αναθέτοντας την κατασκευή , σε εργολάβους , παίρνοντας αγγαρεία , κατοίκους από το χωριό Τανάγρα , μεταφέροντας υλικά με τα αμάξια και τα κάρα , με ζεμπίλια φτυάρια και κασμάδες . Κατασκευάστηκαν χωμάτινοι διάδρομοι , βοηθητικοί χώροι , μεγαλύτερα και περισσότερα υπόστεγα συντήρησης αεροσκαφών . Σε ελάχιστο χρόνο και χάρη στην Γερμανική μεθοδικότητα , το αεροδρόμιο της Τανάγρας ήταν έτοιμο , με την νέα του λέον μορφή για την επιχείρηση Ερμής, (κατάληψη της Κρήτης ) και στην συνέχεια για την μεταφορά ενισχύσεων και εφοδίων στην βόρεια Αφρική . Από το αεροδρόμιο επιχειρούσαν κυρίως τα πασίγνωστα τρικινητήρια μεταφορικά αεροσκάφη JUNKERS - JU 52 , όπως και τα μεταφορικά ανεμόπτερα DFS-230.

-------------------------------------------------

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου