ΕΝΑΣ ΑΚΟΜΗ ΗΡΩΑΣ ΑΕΡΟΠΟΡΟΣ
ΑΡΧΙΣΜΗΝΙΑΣ ΜΑΥΡΙΚΙΟΣ ΛΑΙΤΜΕΡ
Στις 17 Απριλίου 1941 Παύει ουσιαστικά η δράση της πολεμικής μας Αεροπορίας , όπου με δεδομένη την υπεροχή της Γερμανικής Αεροπορίας , κατορθώνουν χάρη στη γενναιότητα Ελλήνων αεροπόρων 9 αεροσκάφη (5 ΑΝΣΟΝ , 3 ΑΒΡΟ και 1 Ντορνιέ-υδροπλάνο ), μέσω Ηρακλείου Κρήτης να διαφύγουν στην Αίγυπτο και να αποτελέσουν το θεμέλιο λίθο στον οποίο κτίστηκε η εξόριστη Ελληνική Αεροπορία .
Με την συμπαράσταση της RAF , την προσέλευση όσων διαφεύγουν από την Ελλάδα παρά τα δρακόντεια μέτρα των Γερμανών , και την εθελοντική προσέλευση για κατάταξη από υπερβολική αγάπη προς την αεροπορία μας , αυτή σιγά-σιγά αρχίζει να κάνει αισθητή την παρουσία της . Οι υπεύθυνοι της Αγγλικής Αεροπορίας βλέπουν ότι μπορούν να στηριχτούν στους Έλληνες αεροπόρους , ο αριθμός των οποίων αυξάνει τόσο από την επάνοδο των εκπαιδευθέντων στη Χαμπάνα του Ιράκ Ελλήνων αεροπόρων όσο και από παραγωγικές σχολές στην Αίγυπτο και στην Ροδεσία .Oι Έλληνες διώκτες ανυπομονούν να πετάξουν με τη δική τους Μοίρα Αεροσκαφών και να προσφέρουν στην πατρίδα ότι είχαν υποχρέωση . Έτσι στα τέλη του 1941 ιδρύεται η πρώτη Μοίρα Διώξεως σε ξένο έδαφος , η 335 Μ .Δ. με ελληνικά πληρώματα και αργότερα , αρχές 1943 , η 336 Μ .Δ. πλαισιωμένη με τα Hurricane , τα καλύτερα μετά τα Spitfire για την εποχή .
Σε όλα τα γειτονικά αεροδρόμια ετοιμάζονται ακατάπαυστα οι πολεμικές μοίρες . Πιλότοι όλων των ελευθέρων Αεροποριών θα συμμετάσχουν στην επιδρομή . Ολόκληρη η 219 Αγγλική Πτέρυγα θα πετάξει σε ένα σχηματισμό, τον μεγαλύτερο από όσους έγιναν ποτέ στη Μέση Ανατολή. Οι Ελληνικές Μοίρες 335 και 336 με διοικητές τους Σμήναρχους ΠΑΓΚΑΛΟ Γ. και ΔΙΑΜΑΝΤΌΠΟΥΛΟ ΣΠ .
Η 94Η Μοίρα με πληρώματα Άγγλους και Σέρβους και Γιουγκοσλάβο Διοικητή , η 252 Μοίρα των Baufighters , η 213 Μοίρα και άλλες Μοίρες των 13 και 19 τομέων με Ηurricane και Spitfire .
…Ώρα 06.30 απογειώνονται τα Ελληνικά καταδιωκτικά.
Προηγείται του σχηματισμού με Baufighters ως αρχηγός της αποστολής ο Αντισμήναρχος Aitken (γιός του Λόρδου Μπηβερμπούκ , υπουργού Αεροπορικής παραγωγής και μεγιστάνα του Βρετανικού τύπου ) .
Σκοπός του Αitken είναι να καταστρέψει αυτός με άλλα δύο Baufighters το γερμανικό σταθμό RDF . (Σταθμός Ραντάρ Κατεύθυνσης ) στην Ιεράπετρα .
Πάνω στην απογείωση ξεκόλλησε η βοηθητική δεξαμενή από το αριστερό φτερό του Έλληνα αεροπόρου ΑΘΑΝΑΣΑΚΗ , που σημαίνει ότι αν δεν ματαίωνε την απογείωση θα έπεφτε στην θάλασσα . Παρά τις εντολές όμως εκείνος δεν ακούει κανένα.
Τα αεροπλάνα πετάνε χαμηλά πάνω στην θάλασσα και ενώ τα κύματα ξεδιπλώνονται ανήσυχα και απειλητικά από κάτω τους , η συντροφιά των διπλανών αεροπλάνων , τους παρηγορεί , τους ενθουσιάζει . Λίγο ακόμα και τα γαλανά νερά πού αλλάζουν την είσοδο του σχηματισμού στα Ελληνικά νερά .Έχει φανεί και ο περήφανος Ψηλορείτης , το σημείο αναφοράς και επαλήθευσης της πορείας . Το γαιδουρονήσι έχει παρακαμφθεί και αρχίζουν οι προσβολές . Τα καταδιωκτικά κλιμακώνονται και κτυπάνε ανηλεώς ότι εχθρικό βρίσκεται μπροστά τους
... χτυπάμε και συμπληρώνουμε την καταστροφή του εχθρικού RDF, συνεχίζει ένας επιζήσας χειριστής . Χτυπάμε καταυλισμούς , αυτοκίνητα και πυροβολεία και κάθε στρατιωτικό στόχο που βρίσκεται μπροστά μας .Παντού όμως συναντάμε τα εχθρικά αντιαεροπορικά . Περνάμε μέσα από μια ανοιχτή χαράδρα μεταξύ Ιεράπετρας Παχειάς Άμμου .Μέσα από τις ελιές , σαν πύρινες αράχνες μας κυνηγούν τα αντιαεροπορικά και πολλοί είναι οι τυχεροί από τα βλήματα που ρίχνονται .
Η αεροπορία μας την ημέρα αυτή θα πληρώσει βαρύ τίμημα αφού 4 Hurricane θα καταρριφθούν και οι πιλότοι Αθανασάκης , Σκάτζικας (συμμαθητές ) και Δούκας δεν θα πάρουν το δρόμο της επιστροφής . Μαζί και ο Ασμίας Λάιτμερ Μαυρίκιος , πού χτυπημένος από αντιαεροπορικά θα βρει ηρωικό θάνατο εκεί . Ο περήφανος λαβωμένος αετός , θα αφήσει την τελευταία του πνοή μέσα στο αεροπλάνο , εκείνος που οι πτήσεις για αυτόν ήταν σαν οξυγόνο απαραίτητο στη ζωή δεν υπάρχει πια σκοτώθηκε ηρωικά , πιστός στον όρκο του και στον ύμνο της αεροπορίας παίρνοντας του χάρου το φιλί μέσα στο αεροπλάνο .
Από τα 120 αεροπλάνα που πέταξαν στην επιδρομή , περισσότερα από 30 αναγκάστηκαν να μείνουν στην Κρήτη από βλάβη ή να πέσουν στην θάλασσα από έλλειψη καυσίμου ή ελαίου . Η επιδρομή αυτή που έκανε αναμφισβήτητα τους Γερμανούς να νοιώσουν για καλά την δύναμη της συμμαχικής αεροπορίας , είχε και ηθικά αποτελέσματα στον υπόδουλο Ελληνισμό . Κόστισε όμως πολύ ακριβά στους συμμάχους και την Ελληνική αεροπορία . Είναι μια μεγάλη απώλεια που στοίχισε στη μικρή τότε αεροπορία 4 συναδέλφους . Δεν τους έκλαψαν οι συνάδελφοί τους στις μοίρες τους αλλά ορκίστηκαν εκδίκηση που την πήρανε σε πολλές επόμενες επιδρομές στα μέτωπα Μεσογείου και Ιταλίας ,. ενώ η Ιστορία της Ελληνικής Αεροπορίας μεγαλώνει με καινούργιες σελίδες . Παράλληλα , τα συμμαχικά ραδιόφωνα και ο τύπος σε όλο τον ελεύθερο κόσμο έγραψε τα καλύτερα σχόλια για τους Έλληνες αεροπόρους .
ΑΝΘΥΠΟΣΜΗΝΑΓΟΣ
ΑΘΑΝΑΣΑΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΤΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ
Γεννήθηκε το 1921 στην Τανάγρα Θηβών Βοιωτίας . Το Σεπτέμβριο του 1940 εισήλθε στη σχολή Αεροπορίας (τμήμα αξιωματικών ) . Μετά την κατάρευση του Ελληνικού μετώπου το 1941 έφυγε στη μέση ανατολή , όπου είχε μετασταθμεύσει και λειτουργούσε η σχολή Αεροπορίας . Τον Ιούλιο του 1942 παίρνοντας το πτυχίο του χειριστή, ονομάστηκε αρχισμηνίας και πήρε μέρος στις επιχειρήσεις του μετώπου της μέσης ανατολής . Στις 23 Ιουλίου πήρε μέρος σε μια από τις μεγαλύτερες επιδρομές εναντίον Γερμανικών στόχων στην Κρήτη με αεροσκάφος Hurricane της 336ης Μοίρας Διώξεως . Παρά το γεγονός ότι μια βοηθητική δεξαμενή βενζίνης αποσπάστηκε από το αεροσκάφος κατά την απογείωση , αυτό δεν ματαίωσε , αλλά απεναντίας εκτέλεσε στο ακέραιο την αποστολή του και τελικά αναγκάστηκε να προσγειωθεί λόγω εξαντλήσεως των καυσίμων . Έπεσε όμως στην αντίληψη μιας εχθρικής περιπόλου και αμυνόμενος με το περίστροφό του βρήκε τραγικό θάνατο κοντά στα συντρίμμια του αεροπλάνου .
ΑΡΧΙΣΜΗΝΙΑΣ ΜΑΥΡΙΚΙΟΣ ΛΑΙΤΜΕΡ
Στις 17 Απριλίου 1941 Παύει ουσιαστικά η δράση της πολεμικής μας Αεροπορίας , όπου με δεδομένη την υπεροχή της Γερμανικής Αεροπορίας , κατορθώνουν χάρη στη γενναιότητα Ελλήνων αεροπόρων 9 αεροσκάφη (5 ΑΝΣΟΝ , 3 ΑΒΡΟ και 1 Ντορνιέ-υδροπλάνο ), μέσω Ηρακλείου Κρήτης να διαφύγουν στην Αίγυπτο και να αποτελέσουν το θεμέλιο λίθο στον οποίο κτίστηκε η εξόριστη Ελληνική Αεροπορία .
Με την συμπαράσταση της RAF , την προσέλευση όσων διαφεύγουν από την Ελλάδα παρά τα δρακόντεια μέτρα των Γερμανών , και την εθελοντική προσέλευση για κατάταξη από υπερβολική αγάπη προς την αεροπορία μας , αυτή σιγά-σιγά αρχίζει να κάνει αισθητή την παρουσία της . Οι υπεύθυνοι της Αγγλικής Αεροπορίας βλέπουν ότι μπορούν να στηριχτούν στους Έλληνες αεροπόρους , ο αριθμός των οποίων αυξάνει τόσο από την επάνοδο των εκπαιδευθέντων στη Χαμπάνα του Ιράκ Ελλήνων αεροπόρων όσο και από παραγωγικές σχολές στην Αίγυπτο και στην Ροδεσία .Oι Έλληνες διώκτες ανυπομονούν να πετάξουν με τη δική τους Μοίρα Αεροσκαφών και να προσφέρουν στην πατρίδα ότι είχαν υποχρέωση . Έτσι στα τέλη του 1941 ιδρύεται η πρώτη Μοίρα Διώξεως σε ξένο έδαφος , η 335 Μ .Δ. με ελληνικά πληρώματα και αργότερα , αρχές 1943 , η 336 Μ .Δ. πλαισιωμένη με τα Hurricane , τα καλύτερα μετά τα Spitfire για την εποχή .
Σε όλα τα γειτονικά αεροδρόμια ετοιμάζονται ακατάπαυστα οι πολεμικές μοίρες . Πιλότοι όλων των ελευθέρων Αεροποριών θα συμμετάσχουν στην επιδρομή . Ολόκληρη η 219 Αγγλική Πτέρυγα θα πετάξει σε ένα σχηματισμό, τον μεγαλύτερο από όσους έγιναν ποτέ στη Μέση Ανατολή. Οι Ελληνικές Μοίρες 335 και 336 με διοικητές τους Σμήναρχους ΠΑΓΚΑΛΟ Γ. και ΔΙΑΜΑΝΤΌΠΟΥΛΟ ΣΠ .
Η 94Η Μοίρα με πληρώματα Άγγλους και Σέρβους και Γιουγκοσλάβο Διοικητή , η 252 Μοίρα των Baufighters , η 213 Μοίρα και άλλες Μοίρες των 13 και 19 τομέων με Ηurricane και Spitfire .
…Ώρα 06.30 απογειώνονται τα Ελληνικά καταδιωκτικά.
Προηγείται του σχηματισμού με Baufighters ως αρχηγός της αποστολής ο Αντισμήναρχος Aitken (γιός του Λόρδου Μπηβερμπούκ , υπουργού Αεροπορικής παραγωγής και μεγιστάνα του Βρετανικού τύπου ) .
Σκοπός του Αitken είναι να καταστρέψει αυτός με άλλα δύο Baufighters το γερμανικό σταθμό RDF . (Σταθμός Ραντάρ Κατεύθυνσης ) στην Ιεράπετρα .
Πάνω στην απογείωση ξεκόλλησε η βοηθητική δεξαμενή από το αριστερό φτερό του Έλληνα αεροπόρου ΑΘΑΝΑΣΑΚΗ , που σημαίνει ότι αν δεν ματαίωνε την απογείωση θα έπεφτε στην θάλασσα . Παρά τις εντολές όμως εκείνος δεν ακούει κανένα.
Τα αεροπλάνα πετάνε χαμηλά πάνω στην θάλασσα και ενώ τα κύματα ξεδιπλώνονται ανήσυχα και απειλητικά από κάτω τους , η συντροφιά των διπλανών αεροπλάνων , τους παρηγορεί , τους ενθουσιάζει . Λίγο ακόμα και τα γαλανά νερά πού αλλάζουν την είσοδο του σχηματισμού στα Ελληνικά νερά .Έχει φανεί και ο περήφανος Ψηλορείτης , το σημείο αναφοράς και επαλήθευσης της πορείας . Το γαιδουρονήσι έχει παρακαμφθεί και αρχίζουν οι προσβολές . Τα καταδιωκτικά κλιμακώνονται και κτυπάνε ανηλεώς ότι εχθρικό βρίσκεται μπροστά τους
... χτυπάμε και συμπληρώνουμε την καταστροφή του εχθρικού RDF, συνεχίζει ένας επιζήσας χειριστής . Χτυπάμε καταυλισμούς , αυτοκίνητα και πυροβολεία και κάθε στρατιωτικό στόχο που βρίσκεται μπροστά μας .Παντού όμως συναντάμε τα εχθρικά αντιαεροπορικά . Περνάμε μέσα από μια ανοιχτή χαράδρα μεταξύ Ιεράπετρας Παχειάς Άμμου .Μέσα από τις ελιές , σαν πύρινες αράχνες μας κυνηγούν τα αντιαεροπορικά και πολλοί είναι οι τυχεροί από τα βλήματα που ρίχνονται .
Η αεροπορία μας την ημέρα αυτή θα πληρώσει βαρύ τίμημα αφού 4 Hurricane θα καταρριφθούν και οι πιλότοι Αθανασάκης , Σκάτζικας (συμμαθητές ) και Δούκας δεν θα πάρουν το δρόμο της επιστροφής . Μαζί και ο Ασμίας Λάιτμερ Μαυρίκιος , πού χτυπημένος από αντιαεροπορικά θα βρει ηρωικό θάνατο εκεί . Ο περήφανος λαβωμένος αετός , θα αφήσει την τελευταία του πνοή μέσα στο αεροπλάνο , εκείνος που οι πτήσεις για αυτόν ήταν σαν οξυγόνο απαραίτητο στη ζωή δεν υπάρχει πια σκοτώθηκε ηρωικά , πιστός στον όρκο του και στον ύμνο της αεροπορίας παίρνοντας του χάρου το φιλί μέσα στο αεροπλάνο .
Από τα 120 αεροπλάνα που πέταξαν στην επιδρομή , περισσότερα από 30 αναγκάστηκαν να μείνουν στην Κρήτη από βλάβη ή να πέσουν στην θάλασσα από έλλειψη καυσίμου ή ελαίου . Η επιδρομή αυτή που έκανε αναμφισβήτητα τους Γερμανούς να νοιώσουν για καλά την δύναμη της συμμαχικής αεροπορίας , είχε και ηθικά αποτελέσματα στον υπόδουλο Ελληνισμό . Κόστισε όμως πολύ ακριβά στους συμμάχους και την Ελληνική αεροπορία . Είναι μια μεγάλη απώλεια που στοίχισε στη μικρή τότε αεροπορία 4 συναδέλφους . Δεν τους έκλαψαν οι συνάδελφοί τους στις μοίρες τους αλλά ορκίστηκαν εκδίκηση που την πήρανε σε πολλές επόμενες επιδρομές στα μέτωπα Μεσογείου και Ιταλίας ,. ενώ η Ιστορία της Ελληνικής Αεροπορίας μεγαλώνει με καινούργιες σελίδες . Παράλληλα , τα συμμαχικά ραδιόφωνα και ο τύπος σε όλο τον ελεύθερο κόσμο έγραψε τα καλύτερα σχόλια για τους Έλληνες αεροπόρους .
ΑΝΘΥΠΟΣΜΗΝΑΓΟΣ
ΑΘΑΝΑΣΑΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΤΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ
Γεννήθηκε το 1921 στην Τανάγρα Θηβών Βοιωτίας . Το Σεπτέμβριο του 1940 εισήλθε στη σχολή Αεροπορίας (τμήμα αξιωματικών ) . Μετά την κατάρευση του Ελληνικού μετώπου το 1941 έφυγε στη μέση ανατολή , όπου είχε μετασταθμεύσει και λειτουργούσε η σχολή Αεροπορίας . Τον Ιούλιο του 1942 παίρνοντας το πτυχίο του χειριστή, ονομάστηκε αρχισμηνίας και πήρε μέρος στις επιχειρήσεις του μετώπου της μέσης ανατολής . Στις 23 Ιουλίου πήρε μέρος σε μια από τις μεγαλύτερες επιδρομές εναντίον Γερμανικών στόχων στην Κρήτη με αεροσκάφος Hurricane της 336ης Μοίρας Διώξεως . Παρά το γεγονός ότι μια βοηθητική δεξαμενή βενζίνης αποσπάστηκε από το αεροσκάφος κατά την απογείωση , αυτό δεν ματαίωσε , αλλά απεναντίας εκτέλεσε στο ακέραιο την αποστολή του και τελικά αναγκάστηκε να προσγειωθεί λόγω εξαντλήσεως των καυσίμων . Έπεσε όμως στην αντίληψη μιας εχθρικής περιπόλου και αμυνόμενος με το περίστροφό του βρήκε τραγικό θάνατο κοντά στα συντρίμμια του αεροπλάνου .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου