Τετάρτη, 13 Οκτωβρίου 2010

ΤΗΣ ΑΡΕΤΗΣ ΓΑΡ ΑΘΛΟΝ Η ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΑΠΟΝΕΜΕΤΑΙ ΤΟΙΣ ΑΓΑΘΟΙΣ


ΤΗΣ ΑΡΕΤΗΣ ΓΑΡ ΑΘΛΟΝ Η ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΑΠΟΝΕΜΕΤΑΙ ΤΟΙΣ ΑΓΑΘΟΙΣ

ΜΠΕΣΥΡΗΣ ΚΩΝ . – ΑΘΑΝΑΣΑΚΗΣ ΕΛΕΥΘ.

Η ιστορία της Τανάγρας και της ευρύτερης περιοχής αρχίζει από αρχαιοτάτων χρόνων τους μυθικούς όταν ο ποτάμιος θεός της Βοιωτίας Ασωπός , γιός του Ωκεανού , από το γάμο του με την Μετώπη κόρη του Δάδωνα , απέκτησε κόρες πολλές .
Την Θήβη , την Πλάταια , την Εύβοια , την Νεμέα , την Αίγινα ( που άρπαξε ο Ζευς) και την Τανάγρα .
Ο άνδρας της Τανάγρας , ο Ποίμανδρος ίδρυσε για χάρη της , κοντά στον πατέρα της ( βόρεια όχθη του Ασωπού ) μία πόλη και προς τιμήν της την ονόμασε Τανάγρα ή Ταναγραία .
Στον ιστορικό αυτό χώρο…
Σε αυτή την περιοχή που πριν χιλιάδες χρόνια οι μυθικοί θεοί και ημίθεοι , προσγείωναν τις αινιγματικές συσκευές τους , επέλεξε το υπουργείο αεροπορίας που ιδρύθηκε το 1930 , και ευρισκόταν σε εμβρυακή ηλικία να ιδρύσει και να οργανώσει το αεροδρόμιο Τανάγρας .
Στην αρχή ήταν βοηθητικό αεροδρόμιο του αεροδρομίου της Δεκέλειας , και είχε ένα μικρό χωμάτινο διάδρομο προσγείωσης – απογείωσης των αεροσκαφών .
Την εποχή αυτή αεροδρόμια στην Ελλάδα ήσαν στην ΕΛΕΥΣΙΝΑ – ΛΑΡΙΣΣΑ – και στις ΣΕΔΕΣ .

Τον Αύγουστο του 1956 το αεροδρόμιο της Τανάγρας συγκροτήθηκε επίσημα ως 114 Πτέρυγα - Μάχης , και ανήκε στο 28ο Αρχηγείο Πολεμικής Αεροπορίας που βρισκόταν στην Λάρισα.
Στις 2 – 3 και 4 Νοεμβρίου και λίγες ημέρες πριν την γιορτή της πολεμικής αεροπορίας ( 8 Νοεμβρίου ) , στο αεροδρόμιο της Τανάγρας προσγειώθηκαν καινούργια αεροπλάνα τύπου F- 86 SABRE της Ε.Β.Α. που δημιούργησαν τις μοίρες 341, 342, και 343.





Άρχισε η εκπαίδευση στο καινούργιο τύπο αεροσκαφών , για το ιπτάμενο και τεχνικό προσωπικό, που ήταν μια σκληρή δοκιμασία για την εποχή αυτή .
Το αεροδρόμιο σιγά – σιγά οργανωνόταν . Οι εκπαιδευτικές πτήσεις γινόντουσαν κάθε ημέρα , και μετά από ένα χρόνο περίπου λειτουργίας του αεροδρομίου έχουμε την πρώτη άτυχη στιγμή για την πολεμική αεροπορία και μάλιστα για το αεροδρόμιο Τανάγρας χάνοντας και το αεροπλάνο αλλά και τον κυβερνήτη του αεροσκάφους , ΜΠΕΣΥΡΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ( 1667) .
Η καταγωγή του ήταν από την ΓΑΒΑΛΟΥ ΑΙΤΩΛΟ – ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ .
Ήταν χειριστής της ΕΚΕΧ και μετατέθηκε στην Τανάγρα στις 2- 11- 1956 .
Στις 25 – 6 – 1957 στις 16.00 δόθηκε εντολή ταχείας απογείωσης ζεύγους αεροσκαφών .
Οι έφεδροι Ανθυποσμηναγοί ( ΙΓΥ ) ΜΠΕΣΥΡΗΣ ΚΩΝ ( 1667) , και ΡΕΠΑΣ Γ.( 1798) απογειώθηκαν για να εκτελέσουν την εντολή που πήραν από τους ανωτέρους τους.
Ο άτυχος ΜΠΕΣΥΡΗΣ σε ύψος 450 ποδών ανέφερε κράτηση στον κινητήρα και έκανε αριστερή στροφή για να γυρίσει στο αεροδρόμιο .
Το αεροσκάφος που είναι γεμάτο καύσιμα και πυρομαχικά συνεχίζει να χάνει ύψος .
Ο ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΕΣΥΡΗΣ το γνωρίζει αυτό .
Το αεροπλάνο χάνει συνέχεια ύψος και δεν ακούει στις εντολές του χειριστού , που ξαφνικά μπροστά του βλέπει το χωριό Τανάγρα .
Δεν εγκαταλείπει το αεροπλάνο γιατί γνωρίζει τι καταστροφή πρόκειται να συμβεί εάν το αεροπλάνο έπεφτε μέσα στο χωριό .
Κάθεται μέσα στην θέση του χειριστού και κατορθώνει να οδηγήσει το αεροπλάνο στην αρχή ενός ανηφορικού δρόμου που ευρίσκεται στα ακριανά σπίτια του χωριού , γράφοντας στις 25 –6 – 1957 και στις 16.00 τον επίλογο της τελευταίας πράξεως .
Το αεροσκάφος με αριθμό 19.374 πήρε φωτιά .
Τα εκρηκτικά ακουγόντουσαν στην γύρω περιοχή , και ο ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΕΣΥΡΗΣ από τη Γαβαλού Αίτωλο – Ακαρνανίας σκοτώθηκε στην εκτέλεση του καθήκοντος .

Ο Τρόπος της θυσίας του στον ιστορικό οικισμό της Τανάγρας , κάνει και εμάς , τους κατοίκους της να αισθανόμαστε ότι κλέβουμε κάτι από την δόξα του και μας γεμίζει υπερηφάνεια .

<<…………………….>>

Όμως σήμερα πρέπει να αναφερθούμε και σε ένα άλλο ήρωα αεροπόρο τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΑΘΑΝΑΣΑΚΗ ο οποίος έλαβε μέρος στην μάχη της Κρήτης , και έγραψε με τον τρόπο του χρυσές σελίδες στις ατσάλινες Ελληνικές φτερούγες , και η καθάρια ηρωική του πράξη του χάρισε τον μονάκριβο τίτλο του άξιου.

Ο Ελευθέριος Αθανασάκης γεννήθηκε στο χωριό μας Τανάγρα Θηβών το έτος 1921.

Το Σεπτέμβριο του 1940 πέρασε στην σχολή Αεροπορίας ( τμήμα αξιωματικών) . Το Ιούλιο του 1942 παίρνοντας το πτυχίο του χειριστή , ονομάστηκε Αρχισμηνίας και πήρε μέρος στις επιχειρήσεις του Μετώπου της Μέσης Ανατολής .
Στις 23 Ιουλίου 1943 πήρε μέρος σε μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις , Επιχείρηση ΘΕΤΙΣ εναντίων Γερμανικών στόχων στην Κρήτη , με αεροσκάφος Hurricane της 336ης Μοίρας .

Στις 06.30 … απογειώνονται αεροπλάνα των μοιρών 335 και 336 που ιδρύθηκαν πριν.2-3 χρόνια εκτός Ελλάδος .
Μαζί τους ολόκληρη η 219 Αγγλική Πτέρυγα , και πιλότοι όλων των ελευθέρων αεροποριών από διάφορα άλλα κράτη , που συμμετείχαν όλοι μαζί σε αυτή την επιδρομή .
Σκοπός τους η καταστροφή διαφόρων Γερμανικών εγκαταστάσεων στην ΚΡΗΤΗ .
Τα αεροπλάνα αρχίζουν να απογειώνονται και ξαφνικά όλοι όσοι παρακολουθούσαν τα αεροπλάνα βλέπουν πάνω στην απογείωση να ξεκολλάει από την αριστερή πτέρυγα η δεξαμενή καυσίμου του αεροπόρου ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΑΚΗ , που σημαίνει ότι εάν δεν ματαίωνε την απογείωση θα έπεφτε στην θάλασσα.
Παρά τις εντολές των ανωτέρων του για να επιστρέψει στην βάση του , ο Λευτέρης συνεχίζει την πορεία του , γιατί ήθελε όσο κανείς άλλος να λάβει μέρος σε αυτή την μεγάλης σημασίας επιχείρηση .
Ήθελε να μην χάσει αυτή την λαχταριστή επίσκεψη στην πατρίδα του την Ελλάδα , ασχέτως αν θα έπεφτε στα φαράγγια των βουνών της Κρήτης ή θα τον έπιαναν αιχμάλωτο .
Ήθελε να αναπνεύσει τον αέρα της Ελλάδας , να δη τις γαλάζιες Ελληνικές θάλασσες .
Στην επιχείρηση αυτή έλαβαν μέρος 120 αεροπλάνα , που περισσότερα από 30 αναγκάστηκαν να μείνουν στην Κρήτη , από βλάβη ή να πέσουν στην θάλασσα από έλλειψη καυσίμου και ελαίου . Η επιδρομή αυτή που έκανε αναμφισβήτητα τους Γερμανούς να νοιώσουν για καλά την δύναμη της συμμαχικής αεροπορίας , είχε και ηθικά αποτελέσματα στον υπόδουλο Ελληνισμό .
Κόστισε όμως πολύ ακριβά στους συμμάχους και στην Ελληνική αεροπορία .
Είναι μια μεγάλη απώλεια που στοίχισε στην μικρή τότε αεροπορία 4 αεροπόρους .
4 νέα παιδιά που έδωσαν την ζωή τους , πιστοί στον όρκο και στον ύμνο της αεροπορίας .

1) ΑΘΑΝΑΣΑΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ .
Έπεσε στην αντίληψη της Γερμανικής περιπόλου και αμυνόμενος με το περίστροφό του βρήκε τραγικό θάνατο κοντά στα συντρίμμια του αεροπλάνου στις 23 Ιουλίου 1943 .

2) ΣΚΑΤΖΙΚΑΣ ΣΩΤΗΡΙΟΣ ( αφού τον έπιασαν οι Γερμανοί ως αιχμάλωτο πολέμου τον πήγαν στην Γερμανία . Τον σκότωσαν όταν προσπάθησε να δραπετεύσει από τις φυλακές του Σταλάγη Λούφτ στην Γερμανία την 25 Μαρτίου 1944 .

3) ΔΟΥΚΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ( Εξαφανίστηκε στην πολεμική αποστολή πάνω από την Κρήτη στις 23 Ιουλίου 1943 .

4) ΛΑΪΤΜΕΡ ΜΑΥΡΙΚΙΟΣ ( Εξαφανίσθηκε εκτελώντας διατεταγμένη αποστολή πάνω από την Κρήτη στις 23 Ιουλίου 1943 .

Όμως όπως έχουμε τονίσει και άλλη φορά οι κάτοικοι της Τανάγρας αισθάνονται υπερηφάνεια γιατί συνορεύουν με μία από τις καλλίτερες μονάδες της αεροπορίας μας την 114 Πτέρυγα Μάχης , συμμετέχοντας στις χαρές και στις λύπες της .

Έτσι λοιπόν αισθανόμενοι σεβασμό στην θυσία του αεροπόρου ΜΠΕΣΥΡΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ που προστάτεψε το χωριό μας το 1957 , και τιμώντας το άξιο τέκνο του χωριού μας ΑΘΑΝΑΣΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ που σκοτώθηκε από τους Γερμανούς στις 23 Ιουλίου 1943 αποφάσισαν να δημιουργήσουν το άγαλμα των πεσόντων αεροπόρων στην είσοδο του χωριού τιμώντας τους πεσόντες αεροπόρους μας .
Τα αποκαλυπτήρια έγιναν στην γιορτή της αεροπορίας το έτος 1999 στο δημοτικό διαμέρισμα Τανάγρας





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου