Κυριακή 9 Μαΐου 2010

ΘΡΗΣΚΕΙΑ – ΜΑΝΤΕΙΑ – ΑΜΦΙΚΤΙΟΝΙΕΣ


Ο Διόνυσος δεν λατρευόταν μόνον σαν Θεός της ποίησης και του καρπού του αμπελιού ,
αλλά και του ποτού και γενικά του υγρού χώρου της γης .

Στη Βοιωτία και ιδιαίτερα στη Θήβα λατρεύονταν οι Ολύμπιοι Θεοί από τους οποίους δημοφιλέστεροι ήταν ο ΖΕΥΣ θεωρούμενος σαν προστάτης της Βοιωτικής ομοσπονδίας και με διάφορες ονομασίες είχαν κτισθεί ναοί του σε πολλά μέρη της πόλης .
Την ΉΡΑ τιμούσαν ιδιαίτερα στις Πλαταιές όπου γίνονταν οι γιορτές των Δαιδάλων . Τον Απόλλωνα τιμούσαν επίσης οι Θηβαλιοι όπου και έκτισαν τον περίφημο ναό του Ισμηνίου Απόλλωνα , τα ερείπια του οποίου βρίσκονται σήμερα κοντά στο νεκροταφείο του Αγίου Λουκά .
Στις Νηίστες Πύλες κοντά ήταν το ιερό της θεάς Τύχης ήταν η θεά της αφθονίας και του πλούτου και υπήρχε άγαλμα αυτής πού έφερε στην αγκαλιά της τον πλούτο του παιδιού , γράφει ο Παυσανίας .
Η Βοιωτία ήταν κέντρο της μαντικής τέχνης για αυτό πολλά ιερά και ναοί ήταν αφιερωμένοι σε θεούς και ήρωες με πανελλήνια ακτινοβολία .
Η Αθηνά που θεωρούνταν προστάτιδα της Βοιωτίας ετιμάτο σε διάφορες πόλεις με πολλά ονόματα όπως Βομβολία , Αρέσσα , και Παιωνία .
Η Αφροδίτη λατρευόταν στην Θήβα σαν Ουρανία ενώ στην Τανάγρα και τις Θεσπιές υπήρχαν ναοί της και γιορτάζονταν τα θεσμοφόρια .
Εις τον Ελικώνα οι τσοπάνηδες ιδιαίτερα λάτρευαν τον Πάνα .
Ο Διόνυσος δεν λατρευόταν μόνο σαν θεός της ποίησης και του καρπού του αμπελιού , αλλά και του ποτού και γενικά του υγρού χώρου της χώρας . Στη Θήβα μέσα στον ναό του Ισμηνίου Απόλλωνα υπήρχε μαντείο αρχαιότατο όπου χρησμούς έδινε η κόρη του Τειρεσία , Μαντώ , που καθόταν σε μαρμαρένια πολυθρόνα .Τους χρησμούς έδινε ψάχνοντας τα σπλάγχνα των θυμάτων πάντοτε με την επίδραση της έκτασης .
Σε αυτό είχαν καταφύγει πολλοί εξέχοντες ηγεμόνες ανάμεσα στους οποίους ήταν ο Κροίσος και ο Μαρδόνιος .
Θεότητες με μεγάλη επιρροή ήταν και οι Χάριτες του Ορχομενού .
Τρείς ήταν οι Ορχομένιες χάριτες , η Αγλαία η Λάμπουδα , η Ευφροσύνη χαρά της καρδιάς και η Θάλεια που προκαλούσε την αύξηση.
Οι Αμφικτιονίες ήταν η ένωση γειτονικών πόλεων πού σκοπό είχαν την τακτοποίηση θρησκευτικών , πολιτικών και εμπορικών υποθέσεων . Στη Βοιωτία υπήρχε αμφικτιονία πού είχε την έδρα της στον Ογχηστόν , μια πολιτεία κοντά στα Βάγια Θηβών .
Στον Ογχηστό μαζεύονταν μία φορά το χρόνο και υπήρχε ναός του Ποδειδώνα , όλες οι Πόλεις της Βοιωτικής Ομοσπονδίας .
Στη Λάρυμνα , πόλη της Βοιωτίας όπου στο εργοστάσιο της Λάρκο , γινόντουσαν Αμφικτιονικές γιορτές και έβγαζαν αναμνηστικά νομίσματα.
Οι Βοιωτοί είχαν συμμετοχή και στις Δελφικές Αμφικτιονίες με δύο (2) ψήφους σε 12 συμμετοχές , από άλλα μέλη .
Κατά την ακμή του ο Ορχομενός μετείχε και στην Καλαυρία τον σημερινό Πόρο , Αμφικτιονικό συνέδριο που αποτελείτο από επτά ναυτικές πολιτείες .

Από το βιβλίο του Βασιλείου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου