Κυριακή 9 Μαΐου 2010

Η ΚΟΡΩΝΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ



Του Θανάση Χρήστου .
Προσφέρεται η συγκυρία αυτή , προκειμένου να σκιαγραφηθεί το πορτρέτο της Κορώνειας , της πόλης που φιλοξενούσε μία φορά το χρόνο τη σημαντικότερη εορτή των Βοιωτών , τα ΠΑΜΒΟΙΩΤΙΑ .
Η Κορώνεια ήταν μία από τις σημαντικότερες πόλεις της αρχαίας Βοιωτίας , κοντά στον Ελικώνα , κτισμένη πάνω σε λόφο προς την δυτική πλευρά της Κωπαίδας και με βασικά οροθέσια τα δύο μικρά ποτάμια , τον Κουάριο και τον Φάλαρο . Σύμφωνα με την παράδοση οικιστής της ήταν ο Κόρωνος ή Κορώνιος , ο οποίος λατρευόταν στην Κορώνεια και μία επιγραφή μάλιστα αναφέρει , πέρα από την μαρτυρία του Παυσανία , πως υπήρχε και ναός αφιερωμένος σε εκείνον . Ο Κόρωνος φέρεται να συνδέεται με μυθικές προ βοιωτικές προσωπικότητες , στοιχείο που καταδεικνύει ότι η πόλη υπήρχε πριν από την κάθοδο των αρχαίων Βοιωτών στην περιοχή το έτος 1125 με 1124 π.χ.
Σύμφωνα με μαρτυρία του Ομήρου , η οποία επιβεβαιώνει την άποψη αυτή , η Κορώνεια πήρε μέρος στο Τρωϊκό πόλεμο μαζί με άλλες Βοιωτικές πόλεις εισφέροντας 50 πλοία συνολικά και έχοντας ηγέτες τους Πηνέλαο ,Κλονίο , Προθήνορα , Αρκεσίλαο και Λήτο . Σύμφωνα με την μαρτυρία του Θουκυδίδη και του Στράβωνα η Κορώνεια φέρεται να αποικίστηκε 60 χρόνια μετά την εκπόρθηση της Τροίας , όταν οι Θεσσαλοί εισέβαλαν στην περιοχή της Θεσσαλικής Άρνης εξαναγκάζοντας τους Αρναίους Βοιωτούς να μετακινηθούν προς την Βοιωτία .
Μία άποψη που όσον αναφορά τον χρόνο δεν επιβεβαιώνεται και από άλλες πηγές . Το βέβαιο πάντως είναι ότι οι Αρναίοι Βοιωτοί κατερχόμενοι στον Νότο έδωσαν το όνομά τους στο συγκεκριμένο χώρο της ανατολικής Στερεάς Ελλάδας και ίδρυσαν το ιερό της Ιτωνίας Αθηνάς κοντά στην Κορώνεια όπου συγκεντρώνονταν όλοι οι Βοιωτοί μία φορά το χρόνο , συμμετείχαν σε άρτια οργανωμένους αγώνες και τελούσαν το τυπικό της εθνικής τους εορτής , που ήταν τα ΠΑΜΒΟΙΩΤΙΑ .
Έτσι , η Κορώνεια έγινε το θρησκευτικό κέντρο και η πρώτη πρωτεύουσα των Βοιωτών όταν εκείνοι κατέκτησαν το δυτικό μέρος της περιοχής και πριν προλάβουν να επεκταθούν προς τα ανατολικά .
Η Κορώνεια συμμετείχε στην Βοιωτική συμμαχία ήδη από την περίοδο που την πρωτοκαθεδρία της ειχε η Θήβα .
Στις αρχές του 4ου αιώνα περίπου η Κορώνεια παρείχε στο κοινό των Βοιωτών ένα Βοιωτάρχη , 60 βουλευτές , 100 ιππείς . Επίσης , έστελνε δικαστές και προσέφερε χρήματα στο ταμείο της Βοιωτικής Ομοσπονδίας , διέθετε μάλιστα δικά της νομίσματα με γνωστότερο το ημίδραχμο . την ίδια περίοδο και ειδικότερα το 394 π.χ. στην Κορώνεια συγκρούστηκε ο Βασιλιάς των Λακεδαιμονίων Αγησίλαος με τους ομονοούντες συμμάχους Αθηναίους , Θηβαίους , Αργείους , Κορινθίους , Αινειάνες , Ευβοείς και Λοκρούς και τους νίκησε . Αναβαθμίστηκε η Κορώνεια μετά την περιθωριοποίηση και παρακμή της Θήβας , ενώ την περίοδο της Ρωμαιοκρατίας φαίνεται ότι έχασε τη σημασία και την αίγλη της .
Ο Παυσανίας το 175 π.χ. περιέγραψε με γλαφυρό τρόπο τα μνημεία της Κορώνειας μνημονεύοντας το βωμό του Ερμή Επιμηλίου ( που ήταν προστάτης των κοπαδιών ) και το βωμό των ανέμων στην αγορά , επίσης το ιερό της Ηρας που ήταν πιο κάτω και είχε άγαλμα της θεάς που κρατούσε σειρήνες στο χέρι της , το τέμενος του Λαφύστιου Δία , που βρίσκετε στο βουνό της σημερινής Γρανίτσας και το ιερό του Ηρακλή Χάροπα , όπου σύμφωνα με την παράδοση των Βοιωτών εκεί ανέβηκε Ηρακλής προερχόμενος από τον Άδη κουβαλώντας τον Κέρβερο .
Επίσης , αναφέρθηκε στα αγάλματα των Μουσών και των Νυμφών στο Λειβήθριο όρος , στο ιερό της Ιτωνίας Αθηνάς και στα ιερά του Ηρακλή Παλαίμονα , του ιδρυτή της πόλης Κόρωνου και της Θεμοφόρου Δήμητρας .
Ας αποθησαυρισθεί ακόμη ότι η Ακρόπολη Της Κορώνειας ήταν πάντα γνωστή και βρισκόταν σε ύψωμα δύο χιλιόμετρα περίπου δυτικά του σημερινού χωριού της Αγίας Παρασκευής .
Επισημάνθηκαν επίσης και κατάλοιπα του ιερού της Ιτωνίας Αθηνάς και αποθραύσματα επιγραφών έγιναν γνωστές ορισμένες λατρείες της Κορώνειας που δεν έχουν καταγραφεί σε άλλες πηγές , όπως για παράδειγμα των Διοσκούρων και των θεοτήτων της Αιγύπτου Σάραπη , Ίσιδας και Άνουβη .

Παράσταση από δακτυλιόλιθο της Φλωρεντίας . Φαίνεται το ζευγάρι των δύο υποχθόνιων θεοτήτων με την Ιτωνία Αθηνά να έχει κοντά της έναν βωμ’ό και τον Άδη ( που ταυτιζόταν με τον Δία να έχει μπροστά του τον τρικέφαλο Κέρβερο ) .

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου